Wykorzystanie naturalnych warunków przy połowie feederem w rzece

/ 58 komentarzy / 5 zdjęć


Kluczem do odnoszenia sukcesów przy połowie metodą gruntową przy użyciu wędziska typu feeder (czyli ciężką wędką gruntową z DS jako sygnalizatorem brań) w rzekach jest odnalezienie naturalnych żerowisk i ostoi poszczególnych gatunków ryb.Jak to zrobić? Odpowiedź wbrew pozorom jest prosta przynajmniej teoretycznie bo przeniesienie tej teorii w realne warunki rzeki wymaga już długiej praktyki.Na pewno nie kilku tygodni czy miesięcy raczej kilku lat.Żeby czas trwania tego procesu ograniczyć do minimum trzeba przyłożyć się do nauki.Czyli przeczytać trochę książek,prasy,zaglądnąć tu i tam w internecie.Nie należy tego robić szybko i bezmyślnie trzeba być skupionym przy czytaniu każdego artykułu czy rozdziału i myśleć.Łatwo to przychodzi prawdziwym pasjonatom natomiast osobom które chcą tylko złowić rybę i cale ich działanie skupia się na osiągnięciu tego celu jest znacznie trudniej.


Na początku trzeba określić znaczenie dwóch pojęć ostoja i żerowisko.Oczywiście będą to takie przybliżone opisy/definicje trudno zamknąć nieokiełznaną dziką przyrodę w sztywne ramy słów.

ostoja - jest to miejsce określona powierzchnia w korycie rzeki gdzie przebywają ryby gdy nie żerują,warunki jakie tam panują pozwalają rybom spędzać czas i odpoczywać bez znacznych strat energii,ostoje dla określonych gatunków różnią się znacznie między sobą a to że ryby w niej odpoczywają nie znaczy że odpowiednio podana przynęta nie skusi ich do brania,wręcz przeciwnie odnalezienie takiej ostoi niektórych gatunków np. brzany będzie owocowało pięknymi rybami

żerowisko - jest to odcinek rzeki o określonych warunkach na który stado danego gatunku ryb rusza na żer,całkiem innych warunków od żerowiska wymaga leszcz a innych np.świnka co nie znaczy że w określonych warunkach nie mogą się spotkać w jednym miejscu jednak raczej nigdy nie żerują na danym żerowisku jednocześnie o tej samej porze doby

Przedstawię w krótkich opisach jak i na rysunkach kilka klasycznych i charakterystycznych miejsc spełniających określone warunki i które są żerowiskami wielu gatunków ryb.Miejsca takie jak na rysunkach bez problemu odnajdziemy na większości średniej wielkości rzek.Nie są one jedyne i niepowtarzalne ale powtarzają się cyklicznie na długości biegu rzeki.Odcinki te zazwyczaj stają się żerowiskami dzięki urozmaiceniu linii brzegowej a w związku z tym idzie zazwyczaj urozmaicenie głębokości.


Uskok linii brzegowej -rysunek 1

Zacznę od bardzo często spotykanej sytuacji a mianowicie od jednostronnego uskoku brzegu,dzięki któremu tworzy się w powstałej mini zatoczce wsteczny prąd a zaistniała sytuacja pozwala nam łowić zarówno w spokojniejszym miejscu blisko brzegu jak i ułatwia znacznie podanie zestawów w główny nurt.Bardzo często korzystam z takich miejscówek a natura nie szczędzi ich,na rzece gdzie łowię jest ich mnóstwo.Zazwyczaj są to niepozorne uskoki dzięki którym koryto rzeki na krótkim odcinku rozszerza się ledwie o 2-3 m więc trudno to nazwać zwiększeniem szerokości rzeki.W miejscach o takim charakterze w zależności od warunków wodnych i pory doby pojawia się większość gatunków występujących w danej rzece.Rano będzie tam żerował leszcz,w dzień kleń i jaź a przy podwyższonym stanie wody brzana skryje się tam przed mocnym nurtem wysokiego stanu wody.Jesienią i wiosną miętus na pewno nie zaprzepaści szansy znalezienia martwej rybki w takim miejscu.


Zwiększenie szerokości koryta rzeki- rysunek 2

Na rysunku drugim przedstawiłem klasyczne zwiększenie szerokości koryta rzeki na prostym odcinku rzeki u mnie dość często spotykana sytuacja.Wraz z zwiększeniem szerokości na takim prostym odcinku idzie zmniejszenie drugiego zasadniczego warunku za pomocą którego typujemy miejscówki czyli głębokości.Takie szerokie,płytkie rozlewisko jest zazwyczaj płytkie stanowi klasyczną ostoje jak i żerowisko dla kleni który jest tu gatunkiem dominującym na całej szerokości takiego rozlewiska za dnia ale już nocą pojawiają się w oszukiwaniu pokarmu też inne gatunki ryb.Brzany,certy,węgorze a nawet leszcze.

Na rysunku zaznaczyłem:

strzałkami - kierunek nurtu,
gwiazdką - optymalne stanowisko dzięki któremu uzyskamy dostęp do jak największej powierzchni dna które będziemy
mogli w miarę komfortowo obłowić
kółkami - potencjalne pola łowienia,oczywiście te najlepsze wytypujemy tylko praktycznie poznając układ dna i
niuanse nurtu


Zwężenie koryta rzeki - rysunek 3

Kolejnym bardzo ciekawym miejscem jest znacznie i wyraźnie widoczne zwężenie koryta rzeki.W powstałym zwężeniu można zazwyczaj wyraźnie wyodrębnić rynnę z głównym nurtem i zauważyć znaczne zwiększenie głębokości.Dno jest twarde składa się zazwyczaj z otoczaków ale występują też na nim większe kamienie.Na rysunku przedstawiłem dwa potencjalne stanowiska na obu brzegach rzeki gdyż w zależności od tego gdzie biegnie główny nurt w którym będziemy łowić na przykład brzany wybierzemy brzeg bliższy niemu by przez zmniejszenie dystansu ułatwić sobie łowienie i nie walczyć bez potrzeby z masą wody dzielącą nas od ryb i pola w które posyłamy zestaw.Na takim odcinku lubią żerować brzany,klenie,jazie,certy,świnki.

Odmienny charakter maja zwężenia koryta jakie występują u mnie pod mostami.Nurt jest tam bardzo szybki a głębokość niewielka.Ma to związek z tym że koryto na tych krótkich odcinkach jest umacniane i utwardzane,regulowane sztucznie celem zabezpieczenia mostu przed żywiołem rzeki i powodzi.


Zewnętrzna strona zakrętu/opaska - rysunek 4

Jest to jedno z moich ulubionych łowisk.Mam tu na myśli zarówno w stu procentach naturalny zakręt jak i też umocniony opaską.W okolicy zewnętrznego brzegu można złowić praktycznie każdą rybę jaka występuje w rzece a ledwie kilka metrów od niego biegnie rynna z głównym nurtem gdzie przebywają pozostałe gatunki.Cecha charakterystyczną zewnętrznego brzegu jest to że w jego okolicy występują spore zagłębienia w dnie,dołki w których kryją się prawdziwe okazy.W zależności od kąta takiego zakrętu i jego wielkości może ich być całkiem sporo.Znam zakręty gdzie rzeka na odcinku kilkuset metrów zakręca o 180 stopni lub takie gdzie potężny łuk ciągnie się na dystansie kilometra i więcej.Oczywiście cały czas pisze o średnich rzekach pomijam te kilka dużych jakie mamy z tego względu że tam występują inne warunki i zależności.

Przy pomocy kilku prostych schematycznych rysunków jak i krótkich opisów przedstawiłem wybrane miejsca jakich możemy znaleźć na całej długości biegu rzeki tysiące.Warunki jakie na nich panują pomagają poznać podstawy wędkarskiego rzemiosła,gdy je poznamy dzięki zdobytej wiedzy będziemy też umieli znaleźć miejscówki nietypowe,jedyne w swoim rodzaju których warunki nie powtórzą się już nigdy i nigdzie choć będziemy ich szukać z uporem i nadzieją na ryby jakie nam dała ta jedna jedyna do której podobnej nie znajdziemy już nigdy.

 


5
Oceń
(116 głosów)

 

Wykorzystanie naturalnych warunków przy połowie feederem w rzece - opinie i komentarze

Lin1992Lin1992
+1
Kolego Ty się marnujesz tutaj.Powinieneś napisać cały przewodnik typu "Wędkarstwo od A do Z" :) Pozdrawiam. (2013-01-30 19:19)
pstrag222pstrag222
+1
Nie samowity artykuł w Twojej wiedzy widać lata spędzane nad tą rzeka.gratuluje. za wpis ***** pzdr.pstrag222 (2013-01-31 08:03)
fizbinfizbin
+1
Zgadzam się z kolegą Bartoszem, czekamy na przewodnik ;) ***** (2013-01-31 11:46)
kostekmarkostekmar
0
Świetny wpis. Wiadomości przydatne rownież dla łowców ryb szlachetnych. Z tego też można wyczytać gdzie szukać stanowiska pstrąga, lipienia czy troci. Zostawiam piątala. (2013-01-31 11:46)
PesmergaPesmerga
+1
Dzięki za ten świetny artykuł. Łowiłem na Warcie bez rezultatów, teraz to się zmieni! Pozdrawiam. (2013-01-31 12:02)
rriotrriot
+1
Bardzo fajna lektura. Pozdrawiam. ***** (2013-01-31 12:08)
ZanderHunterZanderHunter
+1
Za feedera choć rzadko chwytam gdyż póki mam jeszcze siłę to ganiam ze spinem...:) aczkolwiek bardzo lubię przy nich posiedzieć...:) Twój artykuł Krzysztofie doskonale przedstawia łowienie tą metodą i na pewno bardzo pomoże wielu początkującym adeptom tej metody...po prostu miodzio... P:) (2013-01-31 12:11)
Wonski79Wonski79
+1
Z oczywistych względów ***** (2013-01-31 12:39)
grzegorz notgrzegorz not
0
Interesujący artykuł:-) ***** (2013-01-31 13:53)
grzegorz notgrzegorz not
+1
Kolegom polecam również wykorzystanie zdjęć satelitarnych, na których fajnie widać wszystkie zwężenia, zakręty, itp... np. geoportal. Sam często korzystam z tych zdjęć porównując je do rzeczywistych warunków:-) (2013-01-31 13:55)
bednar14bednar14
+1
Bardzo przydatny wpis szczególnie dla osób zaczynających przygodę z feederem w rzece ;-) (2013-01-31 15:19)
roman55roman55
+1
Świetny artykulik dla początkujących adeptów z przyjemnością się czyta.****** Pozdrawiam (2013-01-31 15:30)
ekciakekciak
+1
Bardzo interesujący artykuł 5***** (2013-01-31 15:53)
kamol55kamol55
0
bardzo fajnie, długo nie widziałem tak fajnego artykułu. oczywiście 5!!!!!!!!! (2013-01-31 17:09)
JacoslawJacoslaw
+1
Świetnie napisany, bardzo dobrze zobrazowany. Gratuluję. (2013-01-31 17:32)
ANDREJZ1ANDREJZ1
+1
Super artykuł, rzeczowy i przydatny. (2013-01-31 17:50)
azmar6azmar6
+1
Bardzo dziękuję za porządny kawał wiedzy. 5! (2013-01-31 17:56)
robertoroberto
+1
Krótko i rzeczowo 5***** (2013-01-31 18:07)
owczarkiowczarki
+1
co do książek to lepszybyłby video pamiętnik (2013-01-31 18:19)
SUMIX 50SUMIX 50
+1
Super artykuł, daję 5 z plusem (2013-01-31 22:04)
u?ytkownik97760u?ytkownik97760
+1
Wiele można się z tego artykułu dowiedzieć. Poza tym napisany poprawnym językiem. Oczywiście gratulację za wiedzę merytoryczną. Nie byłbym jednak sobą gdybym się czegoś nie przyczepił. Chodzi mi o spacje a właściwie ich brak pomiędzy zdaniami. Po kropce w tekście winna być spacja co znacznie poprawi estetykę artykułu. Reszta bez zarzutów:):) Pozdro Krzychu. (2013-01-31 22:20)
u?ytkownik65213u?ytkownik65213
+1
Masz rację Thunderku. Nie byłbyś sobą!!! Krzychu- co do artykułu to świetnie ujął to kolega Lin 1992. W pełni się z nim zgadzam. Pozdrawiam***** (2013-01-31 22:36)
camelotcamelot
+1
Gdy tylko przeczytałem pierwsze zdania tego artykułu , już domyślałem się , kto jest autorem. ....Zastanawiam się , kto weźmie sobie do serca wskazówki ujęte w tym tekście ? I tu masz rację ! - Jedynie pasjonaci ! ....Zgadzam się również ze zdaniem, że aby dobrze poznać rzekę - trzeba lat. Pozdrawiam serdecznie ! (2013-01-31 22:36)
pawel75pawel75
0
Świetny artykuł, napracowałeś się kolego, no i te lata jakichże doświadczeń ! Naprawdę gratuluję świetnego tekstu i czekam na kolejne ! Pozdrawiam (2013-02-01 09:09)
paawel1paawel1
0
BD artykul *&^%$ (2013-02-01 10:01)
CooperCooper
0
Witam, artykuł bardzo dobry dla początkujących wędkarzy feederowych. Większość zakrętów faktycznie obfituje w spory wachlarz gatunków ryb. Niemniej chciałem dodać od siebie, z własnego doświadczenia, że na dłuższej prostej w miejscach powalonych drzew, a szczególnie (w moim przypadku) kiedy w pobliżu powalonego drzewem jest drzewo owocowe, z którego owoce wpadają do rzeki też osiągniemy wspaniałe rezultaty. Nie ukrywam, że takie miejsca zdarzają się rzadko, ale jak się już trafią to efekt gwarantowany. Jedyny mankament, to niestety zanim wybada się miejsce, można stracić kilka zestawów;) Pozdrawiam Wszystkich Gruntowców;) (2013-02-01 11:40)
marnap57marnap57
0
Nic dodac nic ująć.Bardzo przydatne,nie tylko dla poczatkujących. Gratuluje znajomości rzeki. Pozdrawiam. (2013-02-01 13:15)
ryukon1975ryukon1975
+1
Krytyka czy uwagi to nic złego Thunder,ja nie Sienkiewicz.:) Prawda jest taka że jak coś napiszę i czytam to później po dwa ,trzy dni później to sam widzę wiele rzeczy do poprawy.:) (2013-02-01 15:15)
ryukon1975ryukon1975
+1
i czytam to po dwóch,trzech dniach to sam widzę wiele rzeczy do poprawy - miało być :) (2013-02-01 15:18)
jacoozyjacoozy
+1
Thunder mam pytanie.Czy Twoim zdaniem "poprawny język"to: -gratulację czy gratulacje??? ....polonista.... Krzysiu dla Ciebie piątal***** (2013-02-01 15:57)
korczenskiskorczenskis
+1
po prostu 5 :) (2013-02-01 16:23)
haba33haba33
+1
Super artykuł, wiać olbrzymią wiedzę i talent twórczy aż szkoda żeby się marnował! Piąteczka i pozdrawiam. (2013-02-01 16:56)
szogun1szogun1
0
Jak zobaczylem w tytule cos o rzece i feederku bylem pewien ze to krzysiowa robota. I sie nie mylilem :) oczywiscie ***** Dalbym wiecej ale brak skali Pozdro (2013-02-01 19:22)
sloczynrsloczynr
0
w zeszłym roku dopiero przekonałem się do feedera :) jak na razie łowiłem na sotjącej wodzie,ale w tym roku chcę popróbować sił właśnie na rzece i powiem szczerze,że wypróbuję te rady :) oczywiście maksik :) (2013-02-01 20:48)
u?ytkownik97760u?ytkownik97760
+1
jacozy przepraszam Cię za ten błąd. Wybaczysz? (2013-02-01 21:43)
u?ytkownik97760u?ytkownik97760
+1
jacoozy rzecz jasna:) (2013-02-01 21:43)
Tomekw1Tomekw1
+1
Dobra robota - 5 (2013-02-01 22:12)
Zander51Zander51
0
Kolejny świetny materiał dla tych, którzy nie wiedzą. Dla mnie teraz to takie oczywiste i jasne, ale 30 lat temu sam szukałem miejsca, gdzie ulokować zestaw... (2013-02-02 10:23)
janglazik1947janglazik1947
0
I to jest znajomość tematu, oraz lata spędzone nad rzeką. Za bogatą wiedzę o rzekach nizinnych i nie tylko- super piątka !!! (2013-02-02 10:23)
henryk58henryk58
0
Oczywiście ***** wykorzystam informacje na Brdzie na pstrąga (2013-02-02 11:58)
jacoozyjacoozy
0
Thunderq dla Ciebie wszystko...:) (2013-02-02 12:43)
marekrmarekr
0
Super artykuł , oczywiście zostawiam *****. Pozdrawiam (2013-02-02 19:03)
niutek40niutek40
0
O! Trzeba przyznać Krzysiu, że przyłożyłeś się, do tego wpisu. Co nie oznacza, że te poprzednie były złe, (wręcz przeciwnie) wszystko ładnie opisane i wyrysowane. Krótko mówiąc wpis przykładowy, podręcznikowy. Wielu blogerów powinno ten artykuł przeczytać i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Gratuluję super wpisu, a czy młodzi wędkarze skorzystają z twej wiedzy i porad zawartych w tym artykule, to już tylko od nich samych zależy. Ocena wiadomo jaka może być, tylko jedna, zresztą ją doskonale znasz;) (2013-02-02 20:33)
ryukon1975ryukon1975
+1
Oczywiście kolego Cooper na prostych tez można łowić piękne ryby ale nie pomieściłem "całej rzeki" w jednym wpisie.:) (2013-02-03 19:12)
picolpicol
+1
fajny artykuł (2013-02-03 19:49)
lord232lord232
+1
bardzo ciekawy artykuł (2013-02-06 12:25)
szpuntszpunt
+1
Ciekawe i pouczające sąTwoje metody lokalizacji stanowisk różnych gatunków ryb zgadzam się z nimi ale mam również swoje rozwiązania i metody odnajdywania stanowisk i żerowisk różnych gatunków ryb. (2013-02-06 14:53)
ryukon1975ryukon1975
+1
Oczywiście kolego Szpunt że każdy ma swoje metody.Podałem tu tylko kilka przykładów bo o rzece jej zróżnicowaniu,gatunkach ryb i wszystkim co jest z tym związane to mógłbym pisać bez końca. (2013-02-07 12:04)
ryukon1975ryukon1975
+1
A jeszcze dłużej rozmawiać bo nie ma to jak wymiana doświadczeń przez dwóch wędkarzy nad wodą.obok bijącego stada boleni gdzie każda ze stron może zaprezentować swoje racje. (2013-02-07 12:06)
lipa43lipa43
+1
Bardzo fajny artykuł. Daje ***** :D (2013-02-08 18:39)
ryukon1975ryukon1975
+1
Witam, artykuł bardzo dobry dla początkujących wędkarzy feederowych. Większość zakrętów faktycznie obfituje w spory wachlarz gatunków ryb. Niemniej chciałem dodać od siebie, z własnego doświadczenia, że na dłuższej prostej w miejscach powalonych drzew, a szczególnie (w moim przypadku) kiedy w pobliżu powalonego drzewem jest drzewo owocowe, z którego owoce wpadają do rzeki też osiągniemy wspaniałe rezultaty. Nie ukrywam, że takie miejsca zdarzają się rzadko, ale jak się już trafią to efekt gwarantowany. Jedyny mankament, to niestety zanim wybada się miejsce, można stracić kilka zestawów;) Pozdrawiam Wszystkich Gruntowców;) [2013-02-01 11:40] KIEDYś O TYM NAPISZĘ O PROSTYCH RÓNICACH GŁĘbOKOŚCi itd:) (2013-02-09 08:23)
u?ytkownik75617u?ytkownik75617
+1
Naturalnie :))) (2013-02-09 15:42)
loockubaloockuba
0
Swietny Artykuł, byle takich wiecej !!! POŁAMANIA Stalowa * * * * * (2013-02-11 21:06)
janusz2002janusz2002
0
Bardzo ciekaw i przydatny artykuł. Duże 5 dla autora. pozdrawiam . (2013-02-13 09:49)
Kaim12Kaim12
0
przydatne ;] (2013-02-18 16:39)
krzysiek1024krzysiek1024
+1
Panie Krzysztofie. Bez dwóch zdań jest to jeden z najlepszych artykułów jakie czytałem. Mimo że mam już na koncie kilka medalowych ryb to Pański artykuł daje mi wiele do myślenia. W tym sezonie zweryfikuję swoją wiedzę nad wodą:) Pozdrawiam i czekam na dalsze artykuły-porady bo są naprawdę wartościowe (2013-04-12 21:20)
TomekooTomekoo
+1
Kawał dobrego materiału , kunszt łowcy został tu wykwintnie podkreślony czerwoną linią ;-) Niesamowita ilość wiedzy przekazana adeptom wędkarstwa , myślę że wcale nie tym najmłodszym ;-) Pozdrawiam serdecznie . (2014-03-27 19:15)
marciin 2424marciin 2424
+1
Lin1992 Napisał ,że się tu marnujesz kolego zgadzam się z nim:) (2014-03-27 19:47)

skomentuj ten artykuł

Sklep wędkarski internetowy, duże okazje tanie wędki i kołowrotki online - zdjęcia i fotki

Wędkarstwo wiadomości