» Sprzęt » » ★  Obserwuj★  Obserwujesz✕  Nie obserwuj

Pontony wędkarskie - Podstawowa wiedza o pontonach




Pontony wędkarskie - Zachęcony zainteresowaniem wędkarzy spotykanych podczas moich pontonowych wypraw oraz pytaniami które dość często otrzymuję pocztą elektroniczną postaram się przekazać wam wiedzę jaką zdobyłem podczas wyboru, zakupu i użytkowaniu pontonu. Spróbuję też obalić kilka mitów powtarzanych przez kolegów którzy albo nie mieli kontaktu ze współczesnymi pontonami, albo korzystali z urządzeń niskiej jakości. Być może pomogę kolegom zainteresowanym zakupem pierwszej własnej, może właśnie dmuchanej, łódki.

1. Wielkość pontonu.

Wielkość pontonu to nie tylko komfort użytkowania. Do wędkarskiego zastosowania zazwyczaj wybierane są pontony o długości od 2,4 m do 4,2 m. Przy wyborze rozmiaru pontonu pamiętać należy, że wraz ze wzrostem rozmiarów pontonu rośnie jego waga co należy oceniać na minus, ale jednocześnie następuje pożądana poprawa bezpieczeństwa użytkowania. Ważna jest zatem dokładna ocena zadań jakie ma spełniać nasza łódź. 300 cm - to minimalna długość pozwalająca uzyskać producentowi klasę morską C. Jeżeli zatem mamy zamiar użytkować ponton na wodach morskich, spodziewamy się wysokiej fali na dużych jeziorach lub po prostu cenimy sobie poczucie bezpieczeństwa, lepiej wybrać produkt o rozmiarach przekraczających 300 cm.
Drugim wskaźnikiem jest planowana ilość osób wędkujących.

Proponuję przyjąć prostą zasadę:

- długość do 300 cm - ponton jednoosobowy
- długość 300 - 360 cm - ponton dwuosobowy
- długość pow. 360 cm - ponton trzyosobowy

Takie założenie zapewni minimum komfortu przy załadowaniu skrzynek z przynętami spinningistów, jak również odpowiednią ilośc sprzętu i zanęt wędkarzy spławikowych. Przy takim rozkładzie możliwe jest również zabranie ubrań przeciwdeszczowych i prowiantu. Nie ma również obaw o przekroczenie dopuszczalnej wyporności.

2. Konstrukcja

Poprawnie wykonany ponton składa się z czterech pompowanych komór - dwóch burt i części dziobowej oraz kila. Odpowiedni profil zapewnia uniesienie części dziobowej oraz ukształtowanie dna. Ma to decydujący wpływ na sposób zachowania się pontonu podczas wysokiej fali oraz przy szybkim przemieszczaniu przy użyciu silnika spalinowego.

Podłoga. Z wędkarskiego punktu widzenia jest bardzo ważnym elementem konstrukcji pontonu. Stanowi o wytrzymałości sprzętu i komforcie użytkowania.

Najczęściej stosowane rodzaje podłóg:

- podłoga miękka - rozwiązanie tanie i bardzo niepraktyczne. Stosowane w małych pontonach, przeznaczonych do użytkowania na małych akwenach. Uniemożliwia wędkowanie w pozycji stojącej, nie gwarantuje sztywności konstrukcji podczas przemieszczania i przy wysokiej fali. Nie daje możliwości odprowadzenia wody. Jedyną zaletą tego rozwiązania jest niska cena.

- podłoga listwowa - takie rozwiązanie pozwala na znaczne zmniejszenie ciężaru pontonu. Stosowane jest w jednostkach małych i średnich. Nie daje możliwości wygodnego wędkowania w pozycji stojącej. Powoduje dyskomfort - wiele wędkarskich drobiazgów 'chowa' się pod podłogą. Rozwiązanie dobre w przypadku preferowania wędkowania stacjonarnego, mniej aktywnego - np wędkarstwa spławikowego, przy użyciu silnika niskiej mocy, silnika elektrycznego lub wioseł.

- podłoga pełna aluminiowo - drewniana. Elementy drewniane wykonane są z wodoodpornej sklejki oprawionej w aluminiową ramę i zaimpregnowane wodoodpornym lakierem. Dodatkowe usztywnienie stanowią aluminiowe podłużnice. Podłoga taka umożliwia swobodne wędkowanie w pozycji stojącej, zapewnia sztywność konstrukcji przy przemieszczaniu z użyciem silnika spalinowego, nawet przy dużych pędkościach. Jest to najlepsze rozwiązanie dla wędkarza aktywnego, spinningisty korzystającego z silnika spalinowego małej i średniej mocy.

- podłoga aluminiowa. To rozwiązanie zapewnia najwyższą trwałość i sztywność konstrukcji. Przeznaczone dla użytkowania silników o dużej mocy oraz w przypadku przewożenia ciężkich przedmiotów. Wadą jest wysoka cena oraz znaczna waga. Bardziej przeznaczona do intensywnej eksploatacji turystycznej, dla służb ratowniczych lub do przewozu sprzętu nurkowego, niż celów wędkarskich.

- airmata. Podłoga dmuchana zapewniająca sztywność i komfort zbliżony do pełnych podłóg sztywnych. Wykonana z poliestru jako niezależna, oddzielona od dna warstwa. Charakteryzuje się bardzo małym ciężarem, jest bardzo wygodna w użytkowaniu lecz oznacza również znaczący wzrost kosztów.

Pawęż to miejsce mocowania silnika. Parametry wytrzymałościowe pawęży określane są przez producentów pontonów poprzez podanie dopuszczalnej mocy silników. W praktyce, pawęż o dopuszczalnej mocy 10 kM to minimum na jakie należy się decydować. Niższe wartości wskazują na niską jakość pontonu.
Spotykane są również konstrukcje bez pawęży lub z możliwością zastosowania pawęży zewnętrznej, mocowanej do boi rufowej. Dotyczy to pontonów rekreacyjnych oraz pontonów dla wędkarzy spławikowych.

Elementy dodatkowe. Ławki, liny, uchwyty transportowe i wiosła - to standard oferowany przez wszystkich producentów. Ilość ławek najczęściej zależy od długości pontonu. Dobrze wyposażony ponton powinien posiadać odpowiednio długie wiosła zamocowane trwale na obrotowych dulkach, co najmniej trzy uchwyty transportowe, korek do spuszczania wody gromadzącej się pod podłogą, listwę odbojową zabezpieczającą boje podczas przybijania do pomostu. Ważne jest aby dziób był wyposażony w uchwyt transportowy. Zabezpieczy on boję przed obtarciem liną kotwiczą oraz będzie służył do zamontowania rolki kotwiczej.

3. Materiały i wytrzymałość.

Dmuchane komory wykonane są z PCV wzmocnionego siatką poliestrową. PCV zapewnia ochronę przed obtarciami, drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi oraz czynnikami chemicznymi. Za wytrzymałość odpowiada siatka poliestrowa - jej wytrzymałość (gęstość splotu i jakość materiału) wiąże się z ciśnieniem roboczym określanym przez producenta. Jeżeli ciśnienie robocze wynosi poniżej 0,25 atm ponton należy uznać za delikatny. Jeżeli ciśnienie robocze przewidziane przez producenta jest niższe niż 0,15 atm oznacza to dyskwalifikację. Ponton taki nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania podczas wędkowania. Poprawnie wykonane boje umożliwiają wyrównywanie ciśnienia między przylegającymi komorami - wyposażone są w membrany wyrównujące.

Większość producentów podaje grubość powłoki użytej do produkcji boi - wartośc ta waha się w przedziale od 0,50 mm do 1,2 mm. Godna zaufania jest grubość powłoki pow. 0,80 mm.

O jakości użytych materiałów może świadczyć ciężar pontonu. Jeżeli nowoczesny ponton o długości 300 cm waży mniej niż 50 kg można założyć, że producent oszczędzał na materiałach. Nieco niższą wagę można dopuścić jedynie w przypadku zastosowania podłogi listwowej lub przy zastosowaniu airmaty (do -25 %).

4. Kolor pontonu

Oferta handlowa pontonów wędkarskich obejmuje dwa odcienie pontonów - pontony jasne - popielate oraz pontony zielone lub barwione na kolory maskujące.
Kolory jasne charakteryzują się mniejszym pochłanianiem promieni słonecznych. Ponton taki nie nagrzewa się w tak znacznym stopniu jak pontony o ciemnej barwie, co pozwala uniknąć znacznego wzrostu ciśnienia w bojach przy nasłonecznieniu i ma bezpośrednie przełożenie na trwałość naszego sprzętu. Ma to duże znaczenie w użytkowaniu wędkarskim pontonu, gdyż zwykle pompowanie odbywa się wczesnym porankiem, a podczas dnia następuje znaczny wzrost temperatury otoczenia i silne nagrzewanie promieniami słońca. Dodatkowym atutem pontonów szarych jest ich nieco niższa cena od tych barwionych 'pod wędkarzy'.

5. Bezpieczeństwo - normy i certyfikaty

Ponton wyposażony jest w tabliczkę znamionową na które zawarte są wszystkie parametry stanowiące o bezpieczeństwie jego użytkowania oraz posiadane certyfikaty.

Wyporność pontonu - określana ilością osób i bagażu jaki można bezpiecznie przewozić lub dopuszczalnym ciężarem ładunku. Świadczy o jakości użytych materiałów i sprawności konstrukcji. Przyjąć należy, że ponton o długości 300 cm powinien posiadać certyfikat na przewóz czterech osób, a ponton 360 cm na conajmniej 5 osób wraz z bagażem.

Dopuszczalna moc silnika - świadczy o jakości konstrukcji i wytrzymałości pontonu. Nawet jeżeli nie zamierzamy kozystać z silników dużej mocy, ponton powinien posiadać certyfikat na użycie minimum 10 KM.

Europejski certyfikat bezpieczeństwa CE - świadczy o użyciu bezpiecznych materiałów i konstrukcji nie zagrażającej naszemu zdrowiu.

Certyfikat klasy morskiej - określa przy jakim falowaniu można bezpiecznie nasz sprzęt użytkować. Większość dobrych pontonów o długości większej niż 300 cm posiada klasę morską C. Zgodnie z obowiązującym prawem klasa ta pozwala na użytkowanie pontonu na morzu: '...gdzie prawdopodobieństwo przekroczenia znaczącej wysokości fali równej 2,5 m jest mniejsze niż 10 %, odległość od miejsca schronienia nie przekracza 15 mil morskich, odległość od linii brzegu morskiego nie przekracza 5 mil morskich, a rejon objęty jest działaniem służby poszukiwawczo-ratowniczej'.

W praktyce przyjmuje się, że pontonem posiadającym klasę morską C można bezpiecznie pływać na wodach śródlądowych oraz na morzu, przy fali nie większej niż 2,0 m. Jeśli zakładamy, że będziemy używać silnika spalinowego i pływać na dużych zbiornikach wodnych lub rzekach, ponton powinien posiadać klasę morską C
Pontony o długości poniżej 300 cm przeznaczone są na wody śródlądowe i pozwalają na bezpieczne przemieszczanie się przy fali nie przekraczającej wys. 30 cm. Taki ponton dobrze spisuje się przy zastosowaniu silnika elektrycznego lub wioseł, na małych, bezpiecznych zbiornikach.

Podsumowanie:

Zakładając, że chcemy nabyć bezpieczny, dobrej jakości ponton o wszechstronnym zastosowaniu, użytkować go na różnych wodach, w tym na dużych zaporówkach i na rzece, móc wygodnie przewozić sprzęt i ew. towarzysza naszych wypraw, a przy okazji nie przeholować z wagą naszej dmuchanej łódki i jej ceną, wybrać powinniśmy ponton:

- długości od 300 do 360 cm
- składający się z trzech komór i pompowanego kila
- wyposażony w sztywną podłogę drewnianą, łączoną profilami aluminiowymi
- wyposażony w pawęż atestowaną na mocowanie silnika zaburtowego o mocy min 10 KM
- waga pontonu, ze względu na jakość stosowanych materiałów, powinna wahać się w przedziale od 50 do 70 kg
- ciśnienie robocze komór powinno wynosić min 0,25 atm
- wyporność pontonu powinna wynosić conajmniej 4,5 osoby (500 kg)
- powinien posiadać klasę morską C

Jeżeli zamiarem jest wykorzystanie zawodnicze pontonu pamiętać należy, że zasady sportu kwalifikowanego dopuszczają środki pływające o długości min 360 cm i sztywnej podłodze.

Koszt nowego pontonu tej klasy, przy obecnych cenach walut, nie może być niższy niż 2 tyś złotych. Niższa cena powinna wzbudzić nasze podejrzenia. Z drugiej strony kwota przekraczająca 3,5 tyś złotych może świadczyć o sztucznym windowaniu ceny przez sprzedawcę. Przy czym pamiętać należy, że nieco wyższą kwotę zapłacimy w sklepie realnym oraz wiosną i wczesnym latem, gdy gwałtownie pojawia się popyt na takie urządzenia.

Warto też wspomnieć w tym miejscu, że praktycznie wszystkie pontony obecne na naszym rynku produkowane są w Chinach. Często nawet produkty jednej fabryki otrzymują oznaczenia różnych firm dystrybucyjnych, występują pod różnymi nazwami, różnią się detalami konstrukcyjnymi: ilością ławek, usytuowaniem uchwytów transportowych, kolorem listwy odbojowej. Nadal jednak jest to produkt tej samej firmy, nawet jeżeli widzimy etykietę zaufanego producenta sprzętu wędkarskiego i płacimy za to znacznie wyższą kwotę.


jarekk

Autor tekstu: Jarek K

 

 

Zdjęcia do artykułu (3) - wyświetl wszystkie:

Reklama

JAXON NOBLESSA POLE XR 5M 5-20G

JAXON NOBLESSA POLE XR 5M  5-20G - cena opinie sklep.wedkuje.pl align

NOBLESSA TELE POLE XR. Wyraźnie cięższa, pomimo to bardzo dobrze wyważona wędka teleskopowa bez przelotek. Akcja trochę twardsza w porównaniu z innym modelem TELE POLE XT. DŁUGOŚĆ - 5,00m C

cena: 109,00 PLN



Opinie i komentarze użytkowników (45):

 

Dziwi mnie tak niska ocena i to że nikt nie napisał dlaczego tak nisko ocenia.
Według mnie w tym artykule są zawarte cenne uwagi które mogą nam wszystkim pomóc przy zakupie takiego sprzętu, tym bardziej że są one poparte doświadczeniem.
Na forum tęż się o tym pisze, był ostatnio taki wątek: "Który ponton lepszy" czy coś takiego. Widać więc że jest zainteresowanie tym tematem, a ten artykuł jest bardzo przydatny i pomocny i naprawdę nie rozumie z kąt się wzięła tak niska ocena.
Ja oczywiście daje piąteczkę.
[2012-01-14 12:48:]

 

@karol tecza ocena na którą zwróciłeś uwagę nie ma tutaj związku z treścią, a raczej z moją osobą. Mówiąc bardzo ogólnie pewien strażnik z tutejszej trójcy nie za bardzo za mną przepada :) A, że ma przygotowane do tego stado 10 klonów, to jest w stanie nabić 11 ocen wg własnego uznania. Nie przejmuj się tym, nie dla ocen dzielę się moim doświadczeniem. Jeśli się przydało, to bardzo się cieszę i serdecznie pozdrawiam :)

[2012-01-14 13:48:]

 

Ciekawy artykuł. Mam do Ciebie pytanie jako do użytkownika sprzętu. Jak jest z częstym skladanie i rozkładaniem pontonu. Czy jest ono az tak "niezdrowe" za dmuchanej łódki? Wiem ze te nowe materialy to nie guma,ale interesuje mnie praktyka. Oczywiście 5*****
[2012-01-14 15:55:]

 

Daje *****
[2012-01-14 15:59:]

 

Dobry artykół , pomocny . Myślę że wielu wędkarzom  / kamikadze / otworzy oczy i da do myślenia.    Pozdrawiam . ***** [2012-01-14 16:32:]

 

Bardzo dobry artykuł, w szczególności dla osób które mają zamiar kupić ponton. Widać że Kolega ma wiedzę i doświadczenie. Oczywiście piąteczka!
[2012-01-14 19:46:]

 

Właśnie czegoś takiego szukałem. Artykuł BDB *****+
[2012-01-14 20:17:]

 

@marecki8323  ...nie mam możliwości, ani transportowania, ani przechowywania pontonu w stanie napompowanym. Spuszczam powietrze za każdym razem. W sezonie jestem na wodzie plus minus ...ze 30 - 40 razy. Obecny ponton używam pełne trzy sezony i ...nie ma żadnego śladu zagięć, pęknięć, odbarwień na załamaniach, itp Jedyne ślady użytkowania, to ślady na pawęży po instalowaniu silnika oraz zielone przebarwienia po sinicach z Turawy :) Pozdrawiam [2012-01-14 21:34:]

 

Dzięki, za artykół którego brakowało. Od jakiegoś czasu przymierzam się do zakupu pontonu do pływania po Narwi i Zalewie Zeg.. Nie wiedziałem na które parametry zwrócić szczególną uwagę. Teraz będize mi łatwiej. Oczywiście 5 *****. PZDR. [2012-01-15 13:20:]

 

***** [2012-01-17 15:08:]

 

Super, piątka z plusem ;))
[2012-01-18 20:49:]


 

;) [2012-01-19 08:35:]

 

Takie rady jak twoje są bardzo przydatne, bo niestety w sprzedaży jest pełno byle jakiego sprzęty i nie myślę tu tylko o pontonach, ale i łódkach czy innym sprzęcie wędkarskim. Korzystając z wiedzy i doświadczonych praktyków( specjalistów) nie damy się namówić na bubel i możemy kupić dobry sprzęt w przyzwoitej cenie. Ja osobiście nie jestem zwolennikiem pontonów. Do wędkowania i rekreacji używam tylko łódki a że miałem ich dużo a pływałem na bardzo wielu, wyremontowałem i zrobiłem tez niemałą ilość łódek uważam, że moja wiedza jest wystarczająca żeby doradzać wędkarzom przy ich remoncie lup zakupie.

Blog super, piątka z plusem.

[2012-01-19 18:43:]


 

To bardzo dobry artykuł. Widzę, że kolega oparł swoje spostrzeżenia i uwagi głównie o model "promarine" ale z pewnością można je stosować przy wyborze innych modeli. W tym roku zamierzam kupić ponton i już nawet obmacałem "promarine" 320 z każdej strony:) a po lekturze tego artykułu jestem pewien, że właśnie ten model wybiorę. ***** [2012-02-06 17:52:]

 

Naprawdę super opis. Przy okazji mam pytanie na jakie elementy należy zwrócić uwagę przy zakupie łódki Daje ***** [2012-02-08 18:04:]

 

Kolego Jarko73. Moje doświadczenia to oczywiście również PROMARINE, bo taki ponton obecnie używam. Ma on bardzo fajną relację między ceną, a jakością. Większość informacji możesz jednak potraktować jako ogólne. Są sprawdzalne bez względu na nazwę producenta widoczną na boi :) @Stiven22 ..co do łódek, to poza ogólnymi wskazówkami jak informacje o bezpieczeństwie widoczne na tabliczce znamionowej, niewiele jestem w stanie doradzić. Mam zwyczaj mówić głównie o tym o czym mam jakieś tam ...w miarę, pojęcie ;) Pozdrawiam, jarekk [2012-02-11 00:42:]

 

Witam ,dobry artykuł ,mam zamiar kupić pro marine 320 .W podsumowaniu napisałeś że ponton powinien mieć 3komory i kil ,pro marine 320 ma 4i kil , mam nadzieje że to na plus tego modelu , teraz tylko pozostaje mi pomyśleć jaki model silnika elektrycznego mam kupić jakiej firmy do pontonu i jaki akumulator i prostownik ,może jakieś wskazówki? ,a jeszcze jedno czy z silnikiem elektrycznym można się poruszać na morzu?. Pozdro,a za artykuł 5 [2012-02-12 11:12:]

 

Co do Promarine, to rzeczywiście prawda, że podzielono boje na 4 niezależne części + kil. To oczywiścei wielki plus. Co do silnika elektrycznego w morzu - powiem szczerze. Nie wiem, czy przepisy tego zabraniają, ja bym się nie odważył. [2012-02-12 22:33:]

 

Witaj kolego Jarekk, jak możesz ,to proszę poleć mi (sprawdzony) sklep w którym można kupić bez wahania ponton ,a pewne jest to że kupię pro marine 320 nowy model , tak klikam na tym necie i myślę o takich sklepach jak Sonar sklep , lub Odpłyniesz.pl , co myślisz o tych sklepach,podane sklepy to internetowe sklepy , a i jaki silnik , akumulator i prostownik byś polecił ,do tego modelu pro marine320. Pozdro i czekam na info [2012-02-14 10:28:]

 

Witaj kolego Jarekk myślałem że dostane jakieś info a pro po mojego postu dalej czekam Pozdro [2012-02-19 19:52:]

 

@hugo77777 ...sorki, ale nie wiem czy jestem w stanie wiele podpowiedzieć. Swój ostatni ponton zakupiłem w odplyniesz.pl Sklep nie zawiódł w żadnym momencie, wszystko było ok. Dokupowałem po jakimś czasie części i akcesoria i też nie było najmniejszego problemu. Co do silnika elektrycznego. Ponton jest na tyle lekki, że popłynie dość sprawnie na każdym elektryku. Pływałem na 30 lbs i na 55 lbs. Akumulator jaki posiadam to 80 Ah w zupełności wystarcza na cały dzień aktywnego przemieszczania (spinning). Częściej jednak używam silników spalinowych. Już na 4kM daje się wyjść w ślizg. Bezpiecznie można pływać po dużych jeziorach (używałem go na Turawie, na Mietkowie) i rzekach (pływałem i po Odrze i Wiśle). [2012-02-20 00:11:]

 

Witaj Jarekk,dzięki dzięki ,już wiem o wiele więcej Pozdrawiam [2012-02-20 10:42:]

 

zamówiłem pro marine320,czekam,w środę dostarczą myślę że będzie ok,troszkę też sam poczytałem i padło na niego,silnik kupuje na 99%-Silnik Elektryczny Osapian 55 lbs 12V, mam nadzieje że nie będzie za mały hehe albo za duży,a a akumulator kupuje nie żelowy,bo mnie z deka już nie stać ale dowiedziałem się że kwasowy tak naprawdę niczym nie odbiega od żelowego po za ceną hehe jest tańszy [2012-02-20 22:28:]

 

Witam artykuł 5 dzieki i pozdrawiam [2012-02-25 18:40:]

 

******** [2012-02-28 16:21:]

Zobacz podobne wpisy z działu: Łodzie


Zobacz więcej wiadomości z działu: Łodzie

Ogłoszenie płatne


daj ogłoszenie


Google