Pontony wędkarskie - Podstawowa wiedza o pontonach


Pontony wędkarskie - Podstawowa wiedza o pontonach

Pontony wędkarskie - Zachęcony zainteresowaniem wędkarzy spotykanych podczas moich pontonowych wypraw oraz pytaniami które dość często otrzymuję pocztą elektroniczną postaram się przekazać wam wiedzę jaką zdobyłem podczas wyboru, zakupu i użytkowaniu pontonu. Spróbuję też obalić kilka mitów powtarzanych przez kolegów którzy albo nie mieli kontaktu ze współczesnymi pontonami, albo korzystali z urządzeń niskiej jakości. Być może pomogę kolegom zainteresowanym zakupem pierwszej własnej, może właśnie dmuchanej, łódki.

1. Wielkość pontonu.

Wielkość pontonu to nie tylko komfort użytkowania. Do wędkarskiego zastosowania zazwyczaj wybierane są pontony o długości od 2,4 m do 4,2 m. Przy wyborze rozmiaru pontonu pamiętać należy, że wraz ze wzrostem rozmiarów pontonu rośnie jego waga co należy oceniać na minus, ale jednocześnie następuje pożądana poprawa bezpieczeństwa użytkowania. Ważna jest zatem dokładna ocena zadań jakie ma spełniać nasza łódź. 300 cm - to minimalna długość pozwalająca uzyskać producentowi klasę morską C. Jeżeli zatem mamy zamiar użytkować ponton na wodach morskich, spodziewamy się wysokiej fali na dużych jeziorach lub po prostu cenimy sobie poczucie bezpieczeństwa, lepiej wybrać produkt o rozmiarach przekraczających 300 cm.
Drugim wskaźnikiem jest planowana ilość osób wędkujących.

Proponuję przyjąć prostą zasadę:

- długość do 300 cm - ponton jednoosobowy
- długość 300 - 360 cm - ponton dwuosobowy
- długość pow. 360 cm - ponton trzyosobowy

Takie założenie zapewni minimum komfortu przy załadowaniu skrzynek z przynętami spinningistów, jak również odpowiednią ilośc sprzętu i zanęt wędkarzy spławikowych. Przy takim rozkładzie możliwe jest również zabranie ubrań przeciwdeszczowych i prowiantu. Nie ma również obaw o przekroczenie dopuszczalnej wyporności.

2. Konstrukcja

Poprawnie wykonany ponton składa się z czterech pompowanych komór - dwóch burt i części dziobowej oraz kila. Odpowiedni profil zapewnia uniesienie części dziobowej oraz ukształtowanie dna. Ma to decydujący wpływ na sposób zachowania się pontonu podczas wysokiej fali oraz przy szybkim przemieszczaniu przy użyciu silnika spalinowego.

Podłoga. Z wędkarskiego punktu widzenia jest bardzo ważnym elementem konstrukcji pontonu. Stanowi o wytrzymałości sprzętu i komforcie użytkowania.

Najczęściej stosowane rodzaje podłóg:

- podłoga miękka - rozwiązanie tanie i bardzo niepraktyczne. Stosowane w małych pontonach, przeznaczonych do użytkowania na małych akwenach. Uniemożliwia wędkowanie w pozycji stojącej, nie gwarantuje sztywności konstrukcji podczas przemieszczania i przy wysokiej fali. Nie daje możliwości odprowadzenia wody. Jedyną zaletą tego rozwiązania jest niska cena.

- podłoga listwowa - takie rozwiązanie pozwala na znaczne zmniejszenie ciężaru pontonu. Stosowane jest w jednostkach małych i średnich. Nie daje możliwości wygodnego wędkowania w pozycji stojącej. Powoduje dyskomfort - wiele wędkarskich drobiazgów "chowa" się pod podłogą. Rozwiązanie dobre w przypadku preferowania wędkowania stacjonarnego, mniej aktywnego - np wędkarstwa spławikowego, przy użyciu silnika niskiej mocy, silnika elektrycznego lub wioseł.

- podłoga pełna aluminiowo - drewniana. Elementy drewniane wykonane są z wodoodpornej sklejki oprawionej w aluminiową ramę i zaimpregnowane wodoodpornym lakierem. Dodatkowe usztywnienie stanowią aluminiowe podłużnice. Podłoga taka umożliwia swobodne wędkowanie w pozycji stojącej, zapewnia sztywność konstrukcji przy przemieszczaniu z użyciem silnika spalinowego, nawet przy dużych pędkościach. Jest to najlepsze rozwiązanie dla wędkarza aktywnego, spinningisty korzystającego z silnika spalinowego małej i średniej mocy.

- podłoga aluminiowa. To rozwiązanie zapewnia najwyższą trwałość i sztywność konstrukcji. Przeznaczone dla użytkowania silników o dużej mocy oraz w przypadku przewożenia ciężkich przedmiotów. Wadą jest wysoka cena oraz znaczna waga. Bardziej przeznaczona do intensywnej eksploatacji turystycznej, dla służb ratowniczych lub do przewozu sprzętu nurkowego, niż celów wędkarskich.

- airmata. Podłoga dmuchana zapewniająca sztywność i komfort zbliżony do pełnych podłóg sztywnych. Wykonana z poliestru jako niezależna, oddzielona od dna warstwa. Charakteryzuje się bardzo małym ciężarem, jest bardzo wygodna w użytkowaniu lecz oznacza również znaczący wzrost kosztów.

Pawęż to miejsce mocowania silnika. Parametry wytrzymałościowe pawęży określane są przez producentów pontonów poprzez podanie dopuszczalnej mocy silników. W praktyce, pawęż o dopuszczalnej mocy 10 kM to minimum na jakie należy się decydować. Niższe wartości wskazują na niską jakość pontonu.
Spotykane są również konstrukcje bez pawęży lub z możliwością zastosowania pawęży zewnętrznej, mocowanej do boi rufowej. Dotyczy to pontonów rekreacyjnych oraz pontonów dla wędkarzy spławikowych.

Elementy dodatkowe. Ławki, liny, uchwyty transportowe i wiosła - to standard oferowany przez wszystkich producentów. Ilość ławek najczęściej zależy od długości pontonu. Dobrze wyposażony ponton powinien posiadać odpowiednio długie wiosła zamocowane trwale na obrotowych dulkach, co najmniej trzy uchwyty transportowe, korek do spuszczania wody gromadzącej się pod podłogą, listwę odbojową zabezpieczającą boje podczas przybijania do pomostu. Ważne jest aby dziób był wyposażony w uchwyt transportowy. Zabezpieczy on boję przed obtarciem liną kotwiczą oraz będzie służył do zamontowania rolki kotwiczej.

3. Materiały i wytrzymałość.

Dmuchane komory wykonane są z PCV wzmocnionego siatką poliestrową. PCV zapewnia ochronę przed obtarciami, drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi oraz czynnikami chemicznymi. Za wytrzymałość odpowiada siatka poliestrowa - jej wytrzymałość (gęstość splotu i jakość materiału) wiąże się z ciśnieniem roboczym określanym przez producenta. Jeżeli ciśnienie robocze wynosi poniżej 0,25 atm ponton należy uznać za delikatny. Jeżeli ciśnienie robocze przewidziane przez producenta jest niższe niż 0,15 atm oznacza to dyskwalifikację. Ponton taki nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania podczas wędkowania. Poprawnie wykonane boje umożliwiają wyrównywanie ciśnienia między przylegającymi komorami - wyposażone są w membrany wyrównujące.

Większość producentów podaje grubość powłoki użytej do produkcji boi - wartośc ta waha się w przedziale od 0,50 mm do 1,2 mm. Godna zaufania jest grubość powłoki pow. 0,80 mm.

O jakości użytych materiałów może świadczyć ciężar pontonu. Jeżeli nowoczesny ponton o długości 300 cm waży mniej niż 50 kg można założyć, że producent oszczędzał na materiałach. Nieco niższą wagę można dopuścić jedynie w przypadku zastosowania podłogi listwowej lub przy zastosowaniu airmaty (do -25 %).

4. Kolor pontonu

Oferta handlowa pontonów wędkarskich obejmuje dwa odcienie pontonów - pontony jasne - popielate oraz pontony zielone lub barwione na kolory maskujące.
Kolory jasne charakteryzują się mniejszym pochłanianiem promieni słonecznych. Ponton taki nie nagrzewa się w tak znacznym stopniu jak pontony o ciemnej barwie, co pozwala uniknąć znacznego wzrostu ciśnienia w bojach przy nasłonecznieniu i ma bezpośrednie przełożenie na trwałość naszego sprzętu. Ma to duże znaczenie w użytkowaniu wędkarskim pontonu, gdyż zwykle pompowanie odbywa się wczesnym porankiem, a podczas dnia następuje znaczny wzrost temperatury otoczenia i silne nagrzewanie promieniami słońca. Dodatkowym atutem pontonów szarych jest ich nieco niższa cena od tych barwionych "pod wędkarzy".

5. Bezpieczeństwo - normy i certyfikaty

Ponton wyposażony jest w tabliczkę znamionową na które zawarte są wszystkie parametry stanowiące o bezpieczeństwie jego użytkowania oraz posiadane certyfikaty.

Wyporność pontonu - określana ilością osób i bagażu jaki można bezpiecznie przewozić lub dopuszczalnym ciężarem ładunku. Świadczy o jakości użytych materiałów i sprawności konstrukcji. Przyjąć należy, że ponton o długości 300 cm powinien posiadać certyfikat na przewóz czterech osób, a ponton 360 cm na conajmniej 5 osób wraz z bagażem.

Dopuszczalna moc silnika - świadczy o jakości konstrukcji i wytrzymałości pontonu. Nawet jeżeli nie zamierzamy kozystać z silników dużej mocy, ponton powinien posiadać certyfikat na użycie minimum 10 KM.

Europejski certyfikat bezpieczeństwa CE - świadczy o użyciu bezpiecznych materiałów i konstrukcji nie zagrażającej naszemu zdrowiu.

Certyfikat klasy morskiej - określa przy jakim falowaniu można bezpiecznie nasz sprzęt użytkować. Większość dobrych pontonów o długości większej niż 300 cm posiada klasę morską C. Zgodnie z obowiązującym prawem klasa ta pozwala na użytkowanie pontonu na morzu: "...gdzie prawdopodobieństwo przekroczenia znaczącej wysokości fali równej 2,5 m jest mniejsze niż 10 %, odległość od miejsca schronienia nie przekracza 15 mil morskich, odległość od linii brzegu morskiego nie przekracza 5 mil morskich, a rejon objęty jest działaniem służby poszukiwawczo-ratowniczej".

W praktyce przyjmuje się, że pontonem posiadającym klasę morską C można bezpiecznie pływać na wodach śródlądowych oraz na morzu, przy fali nie większej niż 2,0 m. Jeśli zakładamy, że będziemy używać silnika spalinowego i pływać na dużych zbiornikach wodnych lub rzekach, ponton powinien posiadać klasę morską C
Pontony o długości poniżej 300 cm przeznaczone są na wody śródlądowe i pozwalają na bezpieczne przemieszczanie się przy fali nie przekraczającej wys. 30 cm. Taki ponton dobrze spisuje się przy zastosowaniu silnika elektrycznego lub wioseł, na małych, bezpiecznych zbiornikach.

Podsumowanie:

Zakładając, że chcemy nabyć bezpieczny, dobrej jakości ponton o wszechstronnym zastosowaniu, użytkować go na różnych wodach, w tym na dużych zaporówkach i na rzece, móc wygodnie przewozić sprzęt i ew. towarzysza naszych wypraw, a przy okazji nie przeholować z wagą naszej dmuchanej łódki i jej ceną, wybrać powinniśmy ponton:

- długości od 300 do 360 cm
- składający się z trzech komór i pompowanego kila
- wyposażony w sztywną podłogę drewnianą, łączoną profilami aluminiowymi
- wyposażony w pawęż atestowaną na mocowanie silnika zaburtowego o mocy min 10 KM
- waga pontonu, ze względu na jakość stosowanych materiałów, powinna wahać się w przedziale od 50 do 70 kg
- ciśnienie robocze komór powinno wynosić min 0,25 atm
- wyporność pontonu powinna wynosić conajmniej 4,5 osoby (500 kg)
- powinien posiadać klasę morską C

Jeżeli zamiarem jest wykorzystanie zawodnicze pontonu pamiętać należy, że zasady sportu kwalifikowanego dopuszczają środki pływające o długości min 360 cm i sztywnej podłodze.

Koszt nowego pontonu tej klasy, przy obecnych cenach walut, nie może być niższy niż 2 tyś złotych. Niższa cena powinna wzbudzić nasze podejrzenia. Z drugiej strony kwota przekraczająca 3,5 tyś złotych może świadczyć o sztucznym windowaniu ceny przez sprzedawcę. Przy czym pamiętać należy, że nieco wyższą kwotę zapłacimy w sklepie realnym oraz wiosną i wczesnym latem, gdy gwałtownie pojawia się popyt na takie urządzenia.

Warto też wspomnieć w tym miejscu, że praktycznie wszystkie pontony obecne na naszym rynku produkowane są w Chinach. Często nawet produkty jednej fabryki otrzymują oznaczenia różnych firm dystrybucyjnych, występują pod różnymi nazwami, różnią się detalami konstrukcyjnymi: ilością ławek, usytuowaniem uchwytów transportowych, kolorem listwy odbojowej. Nadal jednak jest to produkt tej samej firmy, nawet jeżeli widzimy etykietę zaufanego producenta sprzętu wędkarskiego i płacimy za to znacznie wyższą kwotę.


jarekk

 

3.7
Oceń
(108 głosów)

 

Reklama


Opinie i komentarze użytkowników (45)

karol tecza (2012-01-14 12:48:)
0
Dziwi mnie tak niska ocena i to że nikt nie napisał dlaczego tak nisko ocenia.
Według mnie w tym artykule są zawarte cenne uwagi które mogą nam wszystkim pomóc przy zakupie takiego sprzętu, tym bardziej że są one poparte doświadczeniem.
Na forum tęż się o tym pisze, był ostatnio taki wątek: "Który ponton lepszy" czy coś takiego. Widać więc że jest zainteresowanie tym tematem, a ten artykuł jest bardzo przydatny i pomocny i naprawdę nie rozumie z kąt się wzięła tak niska ocena.
Ja oczywiście daje piąteczkę.
jarekk (2012-01-14 13:48:)
0

@karol tecza ocena na którą zwróciłeś uwagę nie ma tutaj związku z treścią, a raczej z moją osobą. Mówiąc bardzo ogólnie pewien strażnik z tutejszej trójcy nie za bardzo za mną przepada :) A, że ma przygotowane do tego stado 10 klonów, to jest w stanie nabić 11 ocen wg własnego uznania. Nie przejmuj się tym, nie dla ocen dzielę się moim doświadczeniem. Jeśli się przydało, to bardzo się cieszę i serdecznie pozdrawiam :)

marecki8323 (2012-01-14 15:55:)
0
Ciekawy artykuł. Mam do Ciebie pytanie jako do użytkownika sprzętu. Jak jest z częstym skladanie i rozkładaniem pontonu. Czy jest ono az tak "niezdrowe" za dmuchanej łódki? Wiem ze te nowe materialy to nie guma,ale interesuje mnie praktyka. Oczywiście 5*****
piotrcarp (2012-01-14 15:59:)
0
Daje *****
Samotnik (2012-01-14 16:32:)
0
Dobry artykół , pomocny . Myślę że wielu wędkarzom  / kamikadze / otworzy oczy i da do myślenia.    Pozdrawiam . *****
konto usunięte (2012-01-14 19:46:)
0
Bardzo dobry artykuł, w szczególności dla osób które mają zamiar kupić ponton. Widać że Kolega ma wiedzę i doświadczenie. Oczywiście piąteczka!
Tofik83 (2012-01-14 20:17:)
0
Właśnie czegoś takiego szukałem. Artykuł BDB *****+
jarekk (2012-01-14 21:34:)
0
@marecki8323  ...nie mam możliwości, ani transportowania, ani przechowywania pontonu w stanie napompowanym. Spuszczam powietrze za każdym razem. W sezonie jestem na wodzie plus minus ...ze 30 - 40 razy. Obecny ponton używam pełne trzy sezony i ...nie ma żadnego śladu zagięć, pęknięć, odbarwień na załamaniach, itp Jedyne ślady użytkowania, to ślady na pawęży po instalowaniu silnika oraz zielone przebarwienia po sinicach z Turawy :) Pozdrawiam
Kroko (2012-01-15 13:20:)
0
Dzięki, za artykół którego brakowało. Od jakiegoś czasu przymierzam się do zakupu pontonu do pływania po Narwi i Zalewie Zeg.. Nie wiedziałem na które parametry zwrócić szczególną uwagę. Teraz będize mi łatwiej. Oczywiście 5 *****. PZDR.
ZAMOSCIANIN (2012-01-17 15:08:)
0
*****
rafall (2012-01-18 20:49:)
0
Super, piątka z plusem ;))
konto usunięte (2012-01-19 08:35:)
0
;)
Banita (2012-01-19 18:43:)
0

Takie rady jak twoje są bardzo przydatne, bo niestety w sprzedaży jest pełno byle jakiego sprzęty i nie myślę tu tylko o pontonach, ale i łódkach czy innym sprzęcie wędkarskim. Korzystając z wiedzy i doświadczonych praktyków( specjalistów) nie damy się namówić na bubel i możemy kupić dobry sprzęt w przyzwoitej cenie. Ja osobiście nie jestem zwolennikiem pontonów. Do wędkowania i rekreacji używam tylko łódki a że miałem ich dużo a pływałem na bardzo wielu, wyremontowałem i zrobiłem tez niemałą ilość łódek uważam, że moja wiedza jest wystarczająca żeby doradzać wędkarzom przy ich remoncie lup zakupie.

Blog super, piątka z plusem.

konto usunięte (2012-02-06 17:52:)
0
To bardzo dobry artykuł. Widzę, że kolega oparł swoje spostrzeżenia i uwagi głównie o model "promarine" ale z pewnością można je stosować przy wyborze innych modeli. W tym roku zamierzam kupić ponton i już nawet obmacałem "promarine" 320 z każdej strony:) a po lekturze tego artykułu jestem pewien, że właśnie ten model wybiorę. *****
Stiven22 (2012-02-08 18:04:)
0
Naprawdę super opis. Przy okazji mam pytanie na jakie elementy należy zwrócić uwagę przy zakupie łódki Daje *****
jarekk (2012-02-11 00:42:)
0
Kolego Jarko73. Moje doświadczenia to oczywiście również PROMARINE, bo taki ponton obecnie używam. Ma on bardzo fajną relację między ceną, a jakością. Większość informacji możesz jednak potraktować jako ogólne. Są sprawdzalne bez względu na nazwę producenta widoczną na boi :) @Stiven22 ..co do łódek, to poza ogólnymi wskazówkami jak informacje o bezpieczeństwie widoczne na tabliczce znamionowej, niewiele jestem w stanie doradzić. Mam zwyczaj mówić głównie o tym o czym mam jakieś tam ...w miarę, pojęcie ;) Pozdrawiam, jarekk
hugo7777777 (2012-02-12 11:12:)
0
Witam ,dobry artykuł ,mam zamiar kupić pro marine 320 .W podsumowaniu napisałeś że ponton powinien mieć 3komory i kil ,pro marine 320 ma 4i kil , mam nadzieje że to na plus tego modelu , teraz tylko pozostaje mi pomyśleć jaki model silnika elektrycznego mam kupić jakiej firmy do pontonu i jaki akumulator i prostownik ,może jakieś wskazówki? ,a jeszcze jedno czy z silnikiem elektrycznym można się poruszać na morzu?. Pozdro,a za artykuł 5
jarekk (2012-02-12 22:33:)
0
Co do Promarine, to rzeczywiście prawda, że podzielono boje na 4 niezależne części + kil. To oczywiścei wielki plus. Co do silnika elektrycznego w morzu - powiem szczerze. Nie wiem, czy przepisy tego zabraniają, ja bym się nie odważył.
hugo7777777 (2012-02-14 10:28:)
0
Witaj kolego Jarekk, jak możesz ,to proszę poleć mi (sprawdzony) sklep w którym można kupić bez wahania ponton ,a pewne jest to że kupię pro marine 320 nowy model , tak klikam na tym necie i myślę o takich sklepach jak Sonar sklep , lub Odpłyniesz.pl , co myślisz o tych sklepach,podane sklepy to internetowe sklepy , a i jaki silnik , akumulator i prostownik byś polecił ,do tego modelu pro marine320. Pozdro i czekam na info
hugo7777777 (2012-02-19 19:52:)
0
Witaj kolego Jarekk myślałem że dostane jakieś info a pro po mojego postu dalej czekam Pozdro
jarekk (2012-02-20 00:11:)
0
@hugo77777 ...sorki, ale nie wiem czy jestem w stanie wiele podpowiedzieć. Swój ostatni ponton zakupiłem w odplyniesz.pl Sklep nie zawiódł w żadnym momencie, wszystko było ok. Dokupowałem po jakimś czasie części i akcesoria i też nie było najmniejszego problemu. Co do silnika elektrycznego. Ponton jest na tyle lekki, że popłynie dość sprawnie na każdym elektryku. Pływałem na 30 lbs i na 55 lbs. Akumulator jaki posiadam to 80 Ah w zupełności wystarcza na cały dzień aktywnego przemieszczania (spinning). Częściej jednak używam silników spalinowych. Już na 4kM daje się wyjść w ślizg. Bezpiecznie można pływać po dużych jeziorach (używałem go na Turawie, na Mietkowie) i rzekach (pływałem i po Odrze i Wiśle).
hugo7777777 (2012-02-20 10:42:)
0
Witaj Jarekk,dzięki dzięki ,już wiem o wiele więcej Pozdrawiam
hugo7777777 (2012-02-20 22:28:)
0
zamówiłem pro marine320,czekam,w środę dostarczą myślę że będzie ok,troszkę też sam poczytałem i padło na niego,silnik kupuje na 99%-Silnik Elektryczny Osapian 55 lbs 12V, mam nadzieje że nie będzie za mały hehe albo za duży,a a akumulator kupuje nie żelowy,bo mnie z deka już nie stać ale dowiedziałem się że kwasowy tak naprawdę niczym nie odbiega od żelowego po za ceną hehe jest tańszy
NicraM (2012-02-25 18:40:)
0
Witam artykuł 5 dzieki i pozdrawiam
krempol (2012-02-28 16:21:)
0
********
gabdob (2012-03-05 18:44:)
0
Witam - jarekk Mam takie pytanie.Dostałem ponton o długości 2,9 m. szerokość między dulkami 120cm.Potrzebuje do niego dokupić wiosła.Jaka długość byłaby najodpowiedniejsza.Czy szerokość między dulkami też należy wziąć pod uwagę ? POZDRO.
wulkanek (2012-03-08 07:45:)
0
no dobre ocena *
piotrum (2012-03-17 08:17:)
0
Witam i pozdrawiam. Artykuł napisany przez Szanownego Kolegę nie ma prawdopodobnie zbyt wysokiej oceny z uwagi na przedstawione wysokie kryteria jakie powinien spełniać ponton wobec pontonów jakie posiadmy (posiadam). Te Kolegi kryteria są ok.. tylko kilkukrotnie zwiększają koszty zakupu tego co mozna mieć już za 400-500 pln w jednym z sieciowych marketów... Wystarcza to na 2-3 sezony i... kupuje się nowy... Tak też można ... byleby było bezpiecznie. Pozdrawiam
maras74 (2012-05-28 23:03:)
0
super artykuł właśnie szukam łodzi/pontonu będę wiedział na co zwrócić uwagę bo może będzie to właśnie ponton. oczywiście*****
deore1976 (2012-06-21 08:04:)
0

Hej  chlopy. Od jakiegos czasu moze miesiac zaczolem poglebiac wiedze o pontonach ( bo nie kupuje pierwszego napotnakengo ). Oczywiscie artykul poglabil moje  horyzonty ( rowniez uspokoil czy nie  wybiore bubla za duze czy male pieniadze ) Dalem  4 poniewaz zawsze moze byc lepiej :)  NO i wsumie sam nie wiem jeszcze jaki...  Ze zdobytymi tu informacjami od nowa bede sie przygladac im.. :( no ale coz chcesz dobrze kupic widac tak trzeba :)

Wielkie dzieki

axelgx (2012-08-02 21:56:)
0
Mam pro marine 320 i silniczek4KM Yamaha 2suw.Pięknie się na tym wędkuje.Ponton jest super! *****
Zodiac (2012-08-16 23:42:)
0
Jak dla mnie rewelacja odpowiedziałeś na moje pytania zadawane gdzie indziej. Ocena BDB .pozdrawiam
tomasz196209 (2012-10-07 22:41:)
0
super poradnik
marek-debicki (2012-11-04 23:47:)
0
Na sprzęcie pływającym nie ma co oszczędzać szczególnie, tym bardzie, że chodzi o bezpieczeństwo. Materiał konkretny, bez owijania w bawełnę. Gratuluję wpisu, pozdrawiam i *****pozostawiam.
Jacoslaw (2012-11-11 22:08:)
0
Pomogłeś mi podjąć decyzję. Dziękuję. Pozdrawiam.
karpik1 (2012-11-16 17:11:)
0

Witam.

W przyszłym sezonie chcę pobawić sie w ,, karpiowanie '', ponieważ traktuje wedkarstwo jak swoje hobby i dobrą zabawę zabawę . Chcę zainwestować trochę pieniędzy w sprzęt karpiowy. I właśnie stoję przed dylematem co kupić łódke zanetowa czy ponton??????.

Ekonomia stoi murem za pontonem porównując ponton do ceny zakupu łódki , która kosztuje ponad 6 tys z GPS i echosondą. Jednak ponton mozemy uzywać nie tylko do wywózek zestawów i nęcenia ale również do trolingu i spinigowania . Kałkulując i podsumowując Ponton - 2 tysiąki ,dobra echosonda - 1,5 tysiaka no i silnik np: Osapian 55 + akumulator około 1700 zł  = 5 200 . Powyższa konfiguracja daje nam o wiele więcej możliwośći niż sama łódka zanetowa a koszt jest podobny co nie . Po przeczytaniu Pana artykułu z pewnoscia wybiorę opcję z pontonem.

Bardzo dobry artykuł.

Pozdrawiam

 

haja (2013-02-03 22:40:)
0
"Europejski certyfikat bezpieczeństwa CE" - kolego, nie ma czegoś takiego jak certyfikat bezpieczeństwa CE. Bądź precyzyjny w tym co piszesz bo piszesz na forum ogólnym. Producent wystawia "deklarację bezpieczeństwa" z dyrektywami europejskimi i oznacza wyrób znakiem CE, którym to oznaczeniem zaświadcza, że spełnił wymagania zasadnicze dyrektyw europejskich pod które ten wyrób podlega. CE to nie jest znak jakości czy znak bezpieczeństwa ani żaden certyfikat !
jurek (2013-02-22 11:24:)
0
Przydatna lektura .
jarekk (2013-02-23 21:51:)
0
@haja ...masz kolego rację, CE oznacza, że wyrób spełnia wymagania dyrektyw (tutaj powinno być podane jakich), które dotyczą zagrożeń ...itp, itd. Uprościłem to, bo jest to tekst o zupełnie innej tematyce, a pakowanie do artykułu urzędniczego bełkotu zupełnie niczego nie wniesie. Może lepiej byłoby zamiast "certyfikat bezpieczeństwa" użyć "znak bezpieczeństwa". Możliwe...
axelgx (2013-02-25 19:21:)
0
Super!!Kawał dobrej roboty:)
miecz-gaz (2013-03-06 00:27:)
0
Za tak drobiazgowe i bardzo cenne informacje zawarte w artykule serdeczne dziękuję. Wiem jak mam podejść do kupna jednostki. ****** i jeszcze raz *****.
grodzkie (2013-05-07 22:05:)
0
Pałą z wykrzyknikiem Jareczku słaby artykuł
Fenervil (2013-05-17 22:20:)
0
Jedno mi się tylko nie zgadza. Na tabliczce znamionowej mojego pontonu Sun Sport o długości 2,70 jest klasa morska C. Czyli jednak pontony poniżej 3.00 metra mogą mieć klasę C. Nie do końca się zgodzę z tą mocą silnika. 10 km to nie jest granica jakości pontonu czy pawęży. Mój ma granicę 8 km. Fakt że jest dość nietypowy. Kosztował w sumie 2650zł. Może i sporo ale jak się spojrzy na odpowiednik u Hondy to cena skacze do 4500zł. Ja za zaoszczędzone pieniądze dokupiłem sobie Yamahę f 2.5. Przyjemność ta wraz z kapokami pneumatycznymi kosztowała mnie razem ok. 7000zł
A tak poza tym to świetny poradnik dla początkujących.
Fenervil (2013-05-17 22:37:)
0
Nietypowy bo grubość materiału który się zwie Orca 1100 Decitex Polymer Tubing jak sama nazwa wskazuje wynosi 1,1mm czyli dość sporo
jarekk (2013-08-07 12:35:)
0
@Fenervil, podczas zbierania materiałów do tekstu spotkałem informację, że klasę morską C mogą otrzymać jednostki pow. 3 m. Było to już jakiś czas temu, może przepisy się zmieniły ? ..nie wiem. Trzeba zatem patrzeć na tabliczkę znamionową (podstawowa sprawa, aby ponton takową posiadał :)).

skomentuj ten artykuł

Reklama