Łowienie szczupaka na żywca - uzbrajanie żywca

/ 31 komentarzy

W większości przypadków nasz zębol bierze żywca zdecydowanie i szybko. Gdy go złapie odpływa i obraca go w taki sposób aby muc go połknąć, czyli łbem do przełyku - Łowienie szczupaka . Rozpoznanie brania na zwykłym zestawie spławikowy na szczupaka nie powinno nam spowodować kłopotów. Problemów możemy się spodziewać przy innych metodach połowu tej ryby takich jak:na grunt lub paternoster z zatopionym spławikiem. Wtych dwóch metodach powinniśmy zawiesić na żyłce bombkę lub swinger i użyć elektronicznego sygnalizatora brań. Podczas połowu naszego zębola różnymi metodami powinniśmy być przygotowani na szybki i agresywny atak. Nieraz atak następuje w kilka sekund po ustawienie żywca w dane miejsce. Parę razy zdarzyło mi się rzucić zestaw spławikowy pod wybrane wcześniej miejsce i zestaw odrazu szedł pod wodę, szybkie zacięcie no i ryba już jest. Moim zdanie nie należy zbyt długo czekać z zacięciem szczupaka ponieważ, haki mogą utkwić głęboko w przełyku. Zaś gdy mamy naszego żywca uzbrojonego w systemik tak samo nie czekajmy zbyt długo z zacięciem aby szczupakowi nie sprwiać cierpień(nie stosuję metody na papierosa). Na łowisku przestrzegajmy określonych zasad i regulaminów, należy zoriętować się czy gospodarz łowiska nie zabronił łowienia na:
- trolling, żywca uzbrojonego w systemik itp.
Tak samo tyczy to się ryb przeznaczonych na żywca:
- patrzmy czy dane ryby są wymiarowe,
- czy nie są prawnie chronione,
- czy nie mają okresu ochronnego.

Mój sposób uzbrajania żywca jest prosty. Jeżeli chcemy aby nasza rybka była ruchliwsza i dłużej utrzymywała się przy życiu zapinajmy ją małą kotwiczką lub hakiem o górną wargę. Zaś aby przy wyrzutach rybka nam się samoczynnie nie uwalniała poleciłbym założenie kawałka wentylka na wystający grot z ryby. Żywca o miękkich wargach powinniśmy uzbrajać za obie wargi, przy zastosowaniu kotwiczek możemy zagiąć wystające zadziory ale tego sam nie polecam bo nie mamy wtedy 100% pewności, że wycholujemy zaciętą rybę na brzeg lub do łódki. Przy metodzie na paternoster jeżeli chcemy zapobiec zaplątaniu się żywca w podwodne łąki zastosujmy kawałek korka(lub czegoś podobnego) tym samym uniesie to naszą rybkę na bezpieczną wysokość. Przy metodzie na trolling i swobodny żywiec należy zastosować systemik z dwiema kotwiczkami lub hakami w bitymi w nasady płetwy piersiowej i grzbietowej. Najczęściej stosuję metodę spławikową (najlepsze wyniki), przy metodzie na grunt (średnie wyniki)zaś przy metodzie na trolling jeszcze nic nie złapałem.

Życzę połamania szczupakówek przy przęciąganiu się z zębolami. Pozdrawiam.
Łowienie szczupaka

 


4.7
Oceń
(112 głosów)

 

Łowienie szczupaka na żywca - uzbrajanie żywca - opinie i komentarze

kalmarkalmar
+1
Zdołałem złowić szczupaka na grunt (prosty, bez bocznego troku) na głębokości ok 5 m. (ok 20 m od brzegu - jezioro) branie po ok 20 minutach bardzo agresywne, ledwo złapałem wędkę :) Przynętą była płoć 18 cm z tego łowiska zaczepiona hakiem za pysk oraz kotwiczką tuż pod płetwą grzbietową (dla bezpieczeństwa by nie spadła z haka przy wyrzucie. Ale równie dobrze brały na spławik z płytkim gruntem (rz. Noteć) na martwe i żywe ukleje (uzbrojenie - tylko hak lub kotwiczka w ok, płetwy grzbietowej. Poza tym oczywiście woblery :) trolingu nie stosowałem :) (2009-01-18 09:00)
mocny16mocny16
+1
gratuluje pięknego okazu. Jak byłem mlody mialem ogromnego szczupaka na kiju i walczyl skurczybyk jak lew ale niestety kij nie wytrzymal i pekl i tak skonczyla sie moja przygoda z drapieznikami. (2009-01-18 09:09)
u?ytkownik5460u?ytkownik5460
0
przy połowie-ach pamiętajcie o bardzo ważnej zeczy,hamulec! uratuje w większości wiele wędzisk - zestawów . wielu z nas popełnia tego typu błędy... (2009-01-18 10:41)
puszekpuszek
+1
Ja też łowie najczęściej na żywca z spławikiem poluzowanym hamulcem prwaie do końca (jest czas dokręcić po zniknięciu spławika)zaczepiam żywczyka w połowie płetwy grzbietowej,tą odnogę kotwicy mam lekko dogiętą co pozwala podać przynęte kilka razy w łowisko nim spadnia ,tak złowiłem sumka 80 na karaśka około 15cm brał bardzo himertcznie ale udało się go zaciąć i wycholować .Była super frajda (2009-01-18 12:36)
rysiek38rysiek38
0
ja tez zacinam prawie natychmiast a stosuje duze zywce 15-22 i nawet niewymiarowe szczupaki siadaja a poco je kaleczyc za bardzo (2009-01-18 12:50)
mariuszek84mariuszek84
+1
Chciałbym sie podzielic swoja radą dotyczaca stosowania staluwek . dostepne w sklepach stalówki nie sprawdziły mi sie w łowieniu szczupaków wole zastosowac plecinke która jest mniej widoczna dla ryby dostepne w sklepach stalówki sa w kolorach jasno zielonych co moze odstraszac ryby. jezeli chodzi o metode gruntowa staram stosowac martwa rybke do której wkładam do pyska kulki styropianu co podnosi przynęte nad dno.Pozdrawiam (2009-01-18 15:00)
u?ytkownik5494u?ytkownik5494
+1
Dyrekto bardzo dobrze że to podkreśliłeś. Połamałem dwa wędziska bo miałem zakręcony hamulec. Mocny16 ja na twoim miejscu nie poddawał bym się i łowił dalej drapieżniki. Uwielbiam rybę spokojnego żeru ale szczupak ma to coś i jest jak narkotyk. Raz złowisz małego chcesz złowić większego, zlowisz większego i chcesz jeszcze większego i tak w kółko. Te słowa powiedział mój nauczyciel wujek i odradzał łowienia. Jednak łowię do dziś. Mariuszek 84 ja w sklepie mam stalki w kolorze ciemno-zielonym i nie mogę narzekać.
Pozdrawiam (2009-01-18 17:07)
rysiek38rysiek38
0
u nas sa ciemno szare cienkie wolframy po 1.5 zeta fakt ze czesto robi sie z nich szybko sprezynka ale sa niezle -co do plecionki to mi 3 razy przeciol i zrezygnowalem (2009-01-18 17:23)
krzycag1978krzycag1978
+1
wolus (2009-01-18 17:07) Uwielbiam rybę spokojnego żeru ale szczupak ma to coś i jest jak narkotyk.
Spodobało mi się bardzo to określenie łapania szczupaków . Faktycznie jest jak narkotyk .Z każdym jednym chce się wyciągnąć większego. (2009-01-18 18:18)
Ziomek19Ziomek19
0
dolaczam sie do waszego narkotycznego polowu szczupaka. najwieksze sztuki na zywo widzialem w irlandii i to zazwyczaj nie na moim kiju ale walki ktore tam sie toczyly..............fantazja. (2009-01-18 23:04)
Ziomek19Ziomek19
0
dolaczam sie do waszego narkotycznego polowu szczupaka. najwieksze sztuki na zywo widzialem w irlandii i to zazwyczaj nie na moim kiju ale walki ktore tam sie toczyly..............fantazja. (2009-01-18 23:04)
u?ytkownik5105u?ytkownik5105
0
--gratuluję pięknęj ryby , dała popalić ...pozdr... (2009-01-19 11:15)
StachuStachu
+1
Witam wszystkich!
Według mnie, to na zdjęciu ze szczupakiem jest Rajmund, czy inny Sicina... (mogę się mylić). Czemu więc mocny16 i jurekb gratulują okazałej ryby Krzyśkowi?
(2009-01-19 13:21)
krzycag1978krzycag1978
+1
STACHU masz rację nie wiem jak to się stało ale jego zdjęcie ukazało się na moim wpisie ( może córeczka coś namieszała??????Rrano na drugi dzień zaraz to poprawiłem i wyciełem to zdjęcie.Staram się zawsze wklejać swoje zdjęcia mam nadziej że RAJMUND nie bendzie tym incydentem urażony. (2009-01-19 15:17)
krzychu14krzychu14
0
siema fajny opis pozdrawiam (2009-01-31 20:33)
mocny16mocny16
0
Dzięki wolus. Dla mnie wszytskie ryby i ich połów jest jak narkotyk.Np. taki mały leszczek to jak kreska w nos. A np. szczupak to złoty strzał (2009-02-01 16:57)
Dziki92Dziki92
0
bardzo dobrze opisane.
Pozdrawiam ; ) (2009-06-11 18:23)
Bernard45Bernard45
0
Wszystko pieknie PANOWIE ale na dwie kotwiczki to chyba wbrew przepisom.Pozdrawiam (2010-05-04 22:11)
Bernard45Bernard45
0
(2010-05-04 22:13)
baloonstylebaloonstyle
+1
Świetny artykuł :))
Sam łapię na zywca i tu jest pięknie wszystko napisane jak stutecznie atakować zębole :))Pozdrawiam :))
(2010-09-22 09:37)
MARIUSZNOWMARIUSZNOW
+1
Witam koledzy może ktoś mógłby narysować jakiś skuteczny schemacik gruntowy z żywczykiem na szczupaka ja tak prubuję łowić ale beż efektu może robię coś zle .
Pozdrawiam.
(2010-10-18 11:34)
mlotek2222mlotek2222
+1
Fajny artykuł ,uzywając metody zywcowej wedkuje podobnie tylko troszke dłuzej czekam z zacięciem.Oczywiscie piateczka.Pozdrawiam (2010-12-02 11:53)
drapierzcadrapierzca
0
żywiec to jedna z najlepszych przynęt na drapieznika moim zdaniem oczywiście pozdrawiam :-)
(2011-01-26 11:05)
kosmoskosmos
0
zgadzam się żywiec to jest to choć i żółte kopyto daje rade 
(2011-06-15 18:14)
u?ytkownik65555u?ytkownik65555
0
I białe kopyto. (2011-10-05 21:30)
doradadorada
+1
Lubię łowić na żywca, mój żywiec płoć miał ok. 25 cm naprawdę , skutki żywca sa na moim nicku to fakt, całe szczęście że mam ustawione sprzęgło, zestaw = żyła 0,35 + stalka. Stosuję teraz najnowsze zestawy "stalki " z linką / Qantum / i zaciskami ok 10 mb do wykorzystania na ok po 0,5 mb do wykonania, szykuję się na Pana Suma od nowego roku 2012, chyba muszę złowić leszcza ok . 1kg na żywca. Pozdrawiam, Dorada. (2012-02-07 15:15)
camelotcamelot
+1
Jeśli żywiec jest uzbrojony mniej więcej w połowie swej długości i jest większy niż 10cm , to można śmiało zacinać natychmiast. Natomiast z dużym żywcem z uzbrojonym tylko za pyszczek trzeba chwilę poczekać. - Ale też bez przesady ! Trzeba tylko obserwować co się dzieje z żyłką i dopiero w odpowiednim momencie zdecydować o zacięciu. (2012-02-24 23:07)
pawlo698pawlo698
+1
Heh, dokładnie tak jest, że zawsze trzeba dobrze ustawić hamulec a większość wędkarzy albo tego nie robi, albo robi to źle... Gdzieś widziałem film, chyba z WMH i było pokazane, jak prawidłowo ustawić hamulec, ponieważ zwykle odkręcamy/dokręcamy hamulec i wysuwamy ręką ze szpulki aby sprawdzić jak ciężko jest ustawiony... Ale trzeba też pomyśleć, że podczas gdy żyłka trze o przelotki, to nasz hamulec traci "na mocy" i przy zacięciu większej ryby jest sztywny kij, i dopiero wtedy reagujemy, żeby dać trochę więcej luzu... Sposobem dobrym jest przeciągnięcie żyłki przez przelotki, przywiązanie końcówki żyłeczki do czegoś ciężkiego (np. Drzewo, płot) oddalenie się na około 5metrów i teraz regulujemy hamulec, z tym że po każdej regulacji próbujemy zaciąć nasz ciężki przedmiot i sprawdzamy czy hamulec "zagra" przy zacięciu... No przynajmniej takie jest moje zdanie :) za wpis ***** i pozdrawiam. (2012-06-27 09:13)
janglazik1947janglazik1947
+1
Szczupak atakuje rybkę na wysokości płetw piersiowych. Tu następuje jego pierwsze uderzenie. Więc , aby szybko zacinać - należałoby uzbrajać naszego żywczyka - właśnie na tej wysokości. Za wspaniały opis oczywiście *****. (2012-08-27 09:34)
maverick314maverick314
0
Bardzo ładna sztuka :-) normalnie tylko pozazdrościć. Pozdrawiam (2012-09-18 11:41)
wicu80wicu80
0
Panowie na jaka sztuczna przynete najlepiej łowić szczupaki. Pleciaka czy żyłka i jaka? (2013-12-14 23:37)

skomentuj ten artykuł