Komu zgłosić, kogo zawiadomić

/ 3 komentarzy

Artykuł został skopiowany z magazynu ,,NASZE WODY,, wydawanego w Okręgu Toruń. Autorem opracowania jest Marek Pawlik.


,,Bywa, że jesteśmy bezradni wobec spraw, które nas zaskakują, bulwersują, irytują, niepokoją, wzbudzają wątpliwości, a wobec których nie chcemy przejść obojętnie.
To prawda, że jest w nas mało zaufania do instytucji i organów państwa. Z drugiej jednak strony musimy mieć świadomość, że urzędnik może działać tylko w granicach prawa. Powinien być kompetentny, tylko wtedy może być skuteczny. Kompetencja w praktyce sprowadza się do tzw. właściwości rzeczowej i miejscowej organu administracji. Właściwość rzeczowa oznacza, że sprawa może być rozpatrywana w ramach przepisów, przypisanych zakresowi działania danego urzędnika. Właściwość miejscowa oznacza, że sprawa, sytuacja, zdarzenie są zlokalizowane na terenie pozostającym pod jego nadzorem. Jeżeli organ nie jest właściwy do zajęcia się sprawą powinien przekazać ja do organu właściwego, a zgłaszającego sprawę powiadomić o tym fakcie. Składając wniosek o interwencję (pisemny lub ustny) - ważną kwestią jest podanie szeregu szczegółów dotyczących sprawy. Informacje te często decydują o skuteczności działań; do najistotniejszych należą: data, godzina i miejsce zdarzenia, sprawca (jeśli jest on znany lub domniemany, numery rejestracyjne pojazdów uczestniczących w zdarzeniu), na czym polega zdarzenie, opis sytuacji, odległość od linii wody, rodzaj pokrycia terenu i jego zagospodarowania, rodzaj zanieczyszczeń (ścieki, odpady), towarzyszące zanieczyszczeniu zapach, wygląd wody (barwa), skutki w środowisku itp. Ważne jest, aby zgłoszenie nie było anonimowe. Zgłoszenia anonimowe urzędnik ma prawa pozostawić bez rozpatrzenia. Możemy zastrzec swoje dane osobowe i adresowe do wiadomości organu. W takim przypadku urząd powinien takie zastrzeżenie honorować. Mamy też prawo oczekiwać odpowiedzi na zgłoszoną interwencję, w której powinna być zawarta informacja o działaniach podjętych przez organ.
Oto kilka najbardziej typowych sytuacji z jakimi możemy się zetknąć przebywając nad wodą.

Ścieki z posesji indywidualnej, domu mieszkalnego, zabudowy zagrodowej.
Organy kompetentne: Wójt, Burmistrz, Prezydent .
Ściekami z gospodarstwa domowego rządzą przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Mówią one, że każdy właściciel nieruchomości musi zapewnić przyłączenie jej do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, gdy sieć kanalizacyjna nie istnieje, wyposażyć nieruchomość w zbiornik bezodpływowy lub przy-domową oczyszczalnię ścieków. Niedopuszczalne są zatem sytuacje odprowadzania ścieków do środowiska będące wynikiem braku urządzeń, przelewania się zbiorników bezodpływowych, nieszczelności kanalizacyjnych bądź nieodpowiedniej eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków. Nadzór nad przepisami ww. ustawy sprawują Wójt, Burmistrz, Prezydent w zależności od terenu, na którym ma miejsce tego typu działalność.

Opróżnianie wozu asenizacyjnego.
Organy kompetentne: Wójt, Burmistrz, Prezydent.
Świadczenie usług asenizacyjnych polega najczęściej na usuwaniu nieczystości płynnych (ścieków bytowych) ze zbiorników bezodpływowych nieruchomości położonych na obszarach nieuzbrojonych w kanalizację. Świadczenie tego rodzaju usług pozostaje pod rządami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. W przypadku przedsiębiorców objęte jest zezwoleniem Wójta, Burmistrza, Prezydenta. Usługi takie może świadczyć również gminna jednostka organizacyjna. Usuwanie i transport nieczystości płynnych musi spełniać obowiązujące wymagania techniczne i organizacyjne. Nieczystości usuwa się do wyznaczonych punktów zlewnych usytuowanych przy oczyszczalniach ścieków lub w obrębie sieci kanalizacyjnej. Zdarzają się nieuczciwi przedsiębiorcy, którzy z chęci zysku, pozbywają się nieczystości w sposób nielegalny, odprowadzając je do ziemi, cieków, jezior i zbiorników wodnych. Wójt, Burmistrz, Prezydent, niezależnie od możliwości zastosowania sankcji karnych, ma możliwość cofnięcia zezwolenia na świadczenie tego rodzaju usługi.
Ścieki z podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą organ kompetentny: Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Odprowadzanie ścieków do wód lub ziemi reguluje prawo wodne wymagając, aby ten zakres działalności był objęty pozwoleniem wodno prawnym. Jego brak jest wykroczeniem i powinien skutkować wstrzymaniem tego procederu oraz likwidacja wylotu odprowadzającego ścieki. Nadzór nad wymaganiami w tym zakresie sprawuje Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.
Warto pamiętać, że odprowadzanie ścieków do jezior jest generalnie zabronione. Mogą jedynie funkcjonować tzw. 'stare wyloty' z jednostek osadniczych istniejących przed 1 stycznia 2002 r., które z uwagi na lokalizację nie mają technicznych możliwości przestrzegania tego zakazu, a także z obiektów, które posiadały ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przed dniem 12 stycznia 2003 r.

Gnojowica i gnojówka z gospodarstwa rolnego.
Organy kompetentne: Wójt, Burmistrz, Prezydent lub/i Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.
Gnojowica i gnojówka uznawane są za nawozy naturalne. W związku z tym ich użycie do nawożenia i polepszania produktywności gleb jest dopuszczalne. W obecnym porządku prawnym gnojowica i gnojówka muszą być przechowywane wyłącznie w szczelnych zbiornikach. Odprowadzanie ich do środowiska będące wynikiem przekroczenia pojemności lub nieszczelności zbiorników należy uznać za niedopuszczalne. Warto wiedzieć, że nawozy naturalne (gnojowica, gnojówka, obornik) nie mogą być stosowane w odległości mniejszej niż 20 m od brzegu zbiorników i cieków wodnych. Nadzór nad dużymi fermami trzody chlewnej, o obsadzie powyżej 2000 sztuk tuczników lub 750 sztuk macior sprawuje wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Stosowanie i przechowywanie nawozów w pozostałych gospodarstwach rolnych, będących własnością osoby fizycznej (rolnika) są w kompetencji Wójta, Burmistrza, Prezydenta.

Ograniczony dostęp do wód.
Organ kompetentny: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej.
Często zdarza się, że w czasie wędrówek wzdłuż brzegu rzeki lub jeziora np. w poszukiwaniu kuszących miejsc do wędkowania, stajemy przed przeszkodą (najczęściej płot) nie do przebycia. Grodzenie 'wchodzi w wodę'. Ograniczanie dostępu do wód publicznych jest niedozwolone. Prawo wodne zabrania grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchni wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu. Zabrania także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar. Właściciel nieruchomości przyległej do wód objętych powszechnym korzystaniem jest obowiązany zapewnić dostęp do wody w sposób umożliwiający to korzystanie. Dla przypomnienia, według prawa wodnego powszechne korzystanie z wód służy do zaspokajania potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego, bez stosowania specjalnych urządzeń technicznych, a także do wypoczynku, uprawiania turystyki, sportów wodnych oraz, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, amatorskiego połowu ryb. Każdy ma więc prawo przybić do brzegu na publicznej wodzie i jego pobyt w tym miejscu znajduje pełną ochronę. Jeśli nie wykracza poza sferę dozwoloną oraz nie narusza prawa właściciela terenu do niezakłóconego dysponowania swoim gruntem (tj. bez biwakowania, grillowania, zaśmiecania, hałasowania, płoszenia zwierząt, przeciągania kajaków itp.) (Rzeczpospolita 2010/08/01).
Kontrola tego zagadnienia należy do regionalnych zarządów gospodarki wodnej w trybie przestrzegania nałożonych na właścicieli gruntów ograniczeń. zarówno grodzenie nieruchomości w odległości mniejszej niż 1,5 m oraz uniemożliwianie dostępu do wód podlega karze grzywny. Zgodnie z prawem wodnym śródlądowe powierzchniowe wody płynące są własnością skarbu państwa. Wody stanowiące własność skarbu państwa są wodami publicznymi.
Warto pamiętać, ze jezioro przez które przepływa ciek należy uznać za wodę płynącą. Domniemywać więc należy, że każda woda płynąca nie może stanowić własności prywatnej, a więc nie można na niej ograniczać dostępności brzegowej.

Odpady nad brzegiem wody.
Organy kompetentne: Wójt, Burmistrz, Prezydent.
Porzucanie i pozbywanie sie odpadów tzw. zaśmiecanie terenu jest zjawiskiem powszechnym, dotyczy to także obszarów stykających się z woda. Zabrania się składowania, magazynowania odpadów w miejscach do tego nie przeznaczonych. Jedynie legalne składowiska odpadów są miejscem, gdzie taki proceder może się odbywać. Wójt Burmistrz lub Prezydent ze względu na miejsce stwierdzenia występowania lub pozbywania się odpadów jest organem właściwym do rozpatrzenia tego rodzaju naruszenia. Organy te maja kompetencje do zobowiązywania sprawcy porzucenia odpadów do ich usunięcia, wskazując sposób wykonania tego obowiązku. Również wtedy, kiedy sprawca jest nieznany Wójt, Burmistrz Prezydent zobowiązują władającego powierzchnią nieruchomości, na terenie której odpady się znajdują do ich usunięcia.
Zdarza się, szczególnie nad wodami płynącymi, że stwierdzamy gromadzenie gruzu, mas ziemnych czy skalnych. Nie naruszają prawa tylko te sytuacje, kiedy zgromadzone materiały deponuje się celowo do prowadzenia legalnych robót związanych z utrzymaniem wód i gospodarka rybacką. Informacjami na ten temat powinny dysponować regionalne zarządy gospodarki wodnej.

Śnięte ryby
Organy kompetentne: PZW, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska
Pojawienie się śniętych ryb bądź ich tzw. 'dziubkowanie' jest niepokojącym sygnałem niekorzystnych zmian w wodzie. Najczęściej bezpośrednią przyczyną śnięcia jest brak lub niewystarczająca zawartość tlenu rozpuszczonego w wodzie. Może to być wynikiem uwarunkowań naturalnych lub czynników zewnętrznych zanieczyszczenia wody. Śnięcia ryb powodowane przyczynami naturalnymi najczęściej występują po długo utrzymującej się pokrywie lodowej w silnie eutroficznych (żyznych, o wysokiej zawartości związków fosforu i azotu) płytkich wodach jeziornych. Rzadszą przyczyną wyczerpania tlenu w wodzie są czynniki zewnętrzne, powodujące zanieczyszczenie wody, będące następstwem celowego lub niezamierzonego działania człowieka np. zrzutu ścieków zawierających związki wyczerpujące tlen w wodzie lub substancje toksyczne. Bardzo rzadkie są przypadki śnięcia na ciekach wodnych o większych i dużych przepływach wody. Uwarunkowania naturalne jako przyczyny wystąpienia śnięcia ryb w odniesieniu do rzek raczej należy wykluczyć. O każdym przypadku wystąpienia śnięcia ryb należy powiadomić wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska lub/i zarządcę wody, którym najczęściej jest PZW.

Wycinka i niszczenie zieleni.
Organy kompetentne: Wójt, Burmistrz, Prezydent. Jakiekolwiek przejawy wycinki, dewastacji, niszczenia zieleni należy zgłaszać Wójtowi, Burmistrzowi, Prezydentowi. Organy te są władne do zajęcia się sprawa łącznie z wymierzaniem sankcji karnych w postaci administracyjnych kar pieniężnych. Nie ma znaczenia czy niszczenie zieleni ma miejsce na terenie chronionym w tym objętym rezerwatem przyrody. Wyjątek stanowi obszar szczególnego zagrożenia powodzią, a także wał przeciwpowodziowy i teren w odległości mniejszej niż 3 metry od stopy wału. Obszar szczególnego zagrożenia powodzią jest to obszar poło-żony między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem, w którym wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, a także wyspy i przymuliska. Na tym obszarze wycinanie roślinności objęte jest obowiązkiem posiadania pozwolenia wodno prawnego, a do jego wydania kompetentny jest właściwy miejscowo starosta. Brak pozwolenia skutkuje określonymi sankcjami i jest kwalifikowane jako wykroczenie.

Dewastacja urządzeń wodnych.
Organy kompetentne: Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej.
Pojecie urządzenie wodne odnosi się do urządzeń służących kształtowaniu zasobów wodnych oraz korzystaniu z nich. Zgodnie z przepisami prawa wodnego zalicza się do nich między innymi budowle piętrzące, upustowe, przeciwpowodziowe, zbiorniki wodne, stopnie wodne, stawy rybne, obiekty energetyki wodnej, mury oporowe, bulwary, nabrzeża, pomosty, przystanie. Wykonywanie urządzeń wodnych bez wymaganego zezwolenie wodno prawnego (nie mylić z pozwoleniem na budowę), nieutrzymywanie urządzeń w należytym stanie, wykonywanie robót zagrażających urządzeniom wodnym jest kwalifikowane jako wykroczenie.
Kontrolę w zakresie utrzymania urządzeń wodnych sprawują Krajowy oraz Regionalne Zarządy Gospodarowania Wodami.
Zakwity wody, pyłek sosnowy zjawiska naturalne.

Zmiana zabarwienia wody, wywołana zakwitem, jest kojarzona przez zgłaszających (choć coraz rzadziej) z oddziaływaniem czynników zewnętrznych, dopływem ścieków, chemikaliów, farby itp. W wodach stojących, jeziorach szczególnie eutroficznych (wysoka zwartość w wodzie związków biogennych tj. azotu i fosforu) wiosna i latem występuje samoczynnie masowy rozwój fitoplanktonu, nazywany zakwitem wody. W zależności od dominacji różnych grup organizmów woda przybiera barwę niebiesko-zieloną (zakwit sinicowy), zieloną (zielenice), odcienie brunatne i czerwone (okrzemki i bruzdnice). Zakwity są niekorzystnymi efektami zmian składu fizykochemicznego wody powodowanymi przyczynami naturalnymi. Po pewnym czasie zakwit ustępuje, fitoplankton opada na dno przyczyniając się do dodatkowego zużywania tlenu, a produkty jego rozkładu wzbogacają wodę w kolejne porcje biogenów. Niepokój mogą budzić również efekty naturalnych procesów związanych z kwitnieniem sosny i osadzaniem żółtego pyłku na spokojnej tafli wody bądź w wyniku falowania tworzeniem się na brzegu żółtego złogu, korzucha.
Źródła:
1. ustawa z dn. 13.09. 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U.Nr. 236, poz. 2008 z 2005 r. z póź. zm).
2. Ustawa z dn. 27.04.2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 185, poz. 1243 z 2010 r. z póź. zm).
3. Ustawa z dn. 18.07.2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2012 r., poz. 145).
4. Ustawa z dn. 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.Nr 151, poz. 1220 z 2009 r. z póź. zm).
5. Ustawa z dn. 10.07.2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz.U.Nr 147, poz. 10033 z 2007 r. z póź. zm).,,

Artykuł został skopiowany z magazynu ,,NASZE WODY,, wydawanego w Okręgu Toruń.
Autorem opracowania jest Marek Pawlik.

 


4.8
Oceń
(22 głosów)

 

Komu zgłosić, kogo zawiadomić - opinie i komentarze

SamotnikSamotnik
0
Dwie wielkie piony za ten wpis! *****. ***** . Wazne informacje dla wędkarzy ale i nie tylko. Pozdrawiam serdecznie. (2013-01-10 14:50)
u?ytkownik32263u?ytkownik32263
0
Informacje ważne ale najważniejsze żeby ludzie zaczęli z nich robić odpowiedni użytek. A sytuacje grodznenia do wody czy zamykane na kłódkę nielegalne pomosty stają sie przeszłością. Co do reszty to niestety ciężko kogokolwiek złapać na "gorącym uczynku". Ale za wpis piona***** (2013-01-12 00:25)
marek-debickimarek-debicki
0
Temat ważny, czasami niejasny lub źle interpretowany, szczególnie jeżeli chodzi o powszechne prawo do korzystania z wód. Warto o tym razmawiać i likwidować niejasności. pozdrawiam i *****pozostawiam. (2013-01-13 17:42)

skomentuj ten artykuł