Mirabelki na amura

Dziś chciałabym napisać parę zdań na temat może nie zapomnianej ale przez wielu wędkarzy niedocenionej przynęcie jaką jest śliwka mirabelka . Myślę że jest to przynęta jak najbardziej selektywna odnośnie poszczególnego gatunku jakim jest amur . Przy łowieniu na mirabelki spodziewać możemy się na wodach stojących raczej tylko amura . W rzece natomiast mogą podejść nam dodatkowo klenie będą to raczej duże egzemplarze tych ryb które lubią podobnie jak amury owoce np. wiśnie czy czereśnie. Jest ona przynętą raczej sezonową aczkolwiek znam takich którzy według znanych tylko sobie przepisów ( nie może być to raczej przepis na typowy kompot bo po wyjęciu ze słoika śliwka byłaby za miękka ) robią weki i łowią na nie gdy śliwki są już w sprzedaży nie dostępne .

W sezonie jest ona tania a nawet przy dobrym szczęściu darmowa tzn. jak wiemy krzaki śliwki mirabelki spotykamy dosyć często w parkach , przy drogach , opuszczonych sadach czy nawet na polach jako wyznacznik miedzy . Po prostu pójść tylko i zbierać . Zbieramy oczywiście śliwki dojrzałe nie zielone i twarde tylko miękkie soczyste , pachnące w kolorach żółtych bądź czerwonawych. Teraz o samym sposobie łowienia na mirabelkę. Łowienie na mirabelkę jest jak wyżej wspomniałem tanie ale należy troszkę czasu na nie poświęcić i odpowiednio przygotować łowisko , nie chodzi tu tylko o nęcenie ale przygotowanie obszaru w którym będziemy nęcić a następnie łowić bo wszystko w porządku gdy mamy łowisko czyste i bez mułu co jednak gdy w łowisku mamy zielsko i muł ??? Spławianie amurów widać po ich płetwach grzbietowych. Dodatkowo można je często zlokalizować kiedy żerują na trzcinie tj. gdy obgryzają młode pędy trzcin to w trzcinowisku jest to naprawdę dla wprawnego oka wędkarza widoczne po prostu z taką siłą nie buszuje w trzcinach inna ryba płoć czy leszcz .

Po zlokalizowaniu musimy na parę tygodni wcześniej wejść do wody gdzie zlokalizowaliśmy żerujące amury i powyrywać zielsko ale nie robić tam oczywiście pustyni tylko tyle żeby można było gdzie wrzucić zestawy bez zaczepów , jak jest muł to też należy za pomocą grabi lub innego narzędzia rozgarnąć ten muł żeby śliwki nie podczas nęcenia nie topiły się w nim bo amur nie jest rybą filtrującą jak karp czy karaś on raczej nie będzie rył w mule żeby dogrzebać się do naszej stołówki odpłynie po prostu dalej w poszukiwaniu innej miejscówki jedzenia. Parę tygodni wcześniej żeby amury przyzwyczaiły się do nowo stworzonego przez nas środowiska . Amury podobnie jak karpie mam tu na myśli duże sztuki są jak ludzie zjedzą wszystko co im się zapoda na tacy czyli w łowisku więc podobnie do łowienia i nęcenia kulkami proteinowymi .Nierzadko podobnie do karpi pływają w stadach parę mniejszych osobników i 3-4 większe . Mało tego śmię twierdzić że pływają razem z karpiami lub zaraz za nimi ale tymi samymi szlakami o czym się nie jednokrotnie za czasów gdy jeszcze poławiałem białoryb .

Miałem przypadki łowiąc na żwirowni obfitującej w duże karpie i amury było to jakieś 3 lata temu że brał na jeden zestaw karp a za dziesięć minut po nim na drugim zestawie amur czyli wchodził w to samo nęcone łowisko. Ale wróćmy do śliwek bo o tym mowa gdy przygotowaliśmy już nasze łowisko nęcimy minimum tydzień i osobiście nie zgodzę się że amura trzeba nęcić od dwóch do trzech jak niektórzy piszą tygodni przed rozpoczęciem nęcenia trzeba dokładnie wybadać łowisko pod kątem przebywania amurów w zbiorniku , jak i samej populacji tej ryby w naszym zbiorniku nie można przecież wrzucać tony śliwek a w łowisku pływa tylko powiedzmy jeden i to też zabłąkany amur którego dostało nasze koło jako gratis przy kupnie ryb do zarybienia wody , gdy już wiemy że w naszym łowisku jest duża populacja amurów zaczynamy nęcić ja na sprawdzonym swoim łowisku około 7 ha . i tu wiem że zaczną się dyskusje że za mało nęty to znowu za dużo niestety na portalach i forach tak bywa jednak ja nęciłem oczywiście w odpowiednio przygotowanym łowisku w ten sposób :
1 dzień - 10 kg śliwek ( wiadro )
2 dzień 3/4 czyli jakieś 7 kg ( wiadra )
3 dzień 1/2 czyli 5 kg
4 dzień też 1/2
5 dzień 1 kg
6 dzień 1 kg
7 dzień 0,5 kg na ewentualne podtrzymanie ryby w łowisku

Są dwie szkoły nęcenia śliwkami jedna drylowanie z pestek przed nęceniem druga wrzucanie śliwek razem z pestkami .Ja stosowałem tę drugą z czystej po prostu niechęci do tego zabiegu i lenistwa łatwiej , szybciej i prościej było mi nęcić całymi śliwkami.
Inaczej sprawa ma się odnośnie mirabelek przynętowych te trzeba drylować z pestek bo z pestką w środku ciężko byłoby nam umiejscowić haczyk czy kotwiczkę.Co do samego sposobu łowienia to raczej polecam metodę gruntową podobną do łowienia karpi na kulki proteinowe czyli z sygnaalizatorami elektronicznymi ewentualnie z podwieszonym syrnalizatorem brań tzw. bombką czy policjantem.

Zbroimy zestaw na pojedynczy kuty hak lub małą kotwiczkę czyli przypon przeciągamy za pomocą igły takiej jak do kulek proteinowych i przeciągamy osadzając w śliwce hak lub małą kotwiczkę inny sposób to takie samo mocowanie jak kulki proteinowe czyli na przypon włosowy na karpia.
Na koniec dodam tylko że duży amur to bardzo waleczna ryba i można go porównać do torpedy w porównaniu do holu dużego karpia którego tylko pierwszy zryw jest w miarę ciężki jeśli uda nam się go zatrzymać to reszta holu wygląda jak byśmy ( przepraszam za porównanie ) ciągnęli szmatę czy koc . Duży amur potrafi po zacięciu prawie do brzegu dać się nam ciągnąć spokojnie a przy samym brzegu pokaże co potrafi i ile ma siły .Potrafi też powtarzać swoje zrywy.

4.7

Mirabelki na amura - opinie i komentarze

marek-debickimarek-debicki
Na zdjęciu z amurem widać, że mu te mirabelki bardzo smakowały.***** (2011-03-15 09:26)
kolocarpkolocarp
WITAM -piszesz kolego o kotwicy mi się wydaje że jest to trochę nie tak amur gdy weżmie mirabelkę to łacznie z kotwiczką i tu będzie problem aby mu ją wyciagnąc jedyne wyjście to rozerwac mu pysk a to jest trochę nie po karpiowemu.A ile bólu tą operacją będzie musiała przeżyc ta biedna ryba pozdro. (2011-03-15 11:04)
SiwyDymSiwyDym
Będę musiał kiedyś sprawdzić tą mirabelkę,bo mam na swoim stawie kilka ładnych amurów,ale ciężko je skusić na cokolwiek.pozdrawiam
(2011-03-15 12:58)

Piszę o kotwicy bo są wędkarze którzy na nie też zbroją śliwki twierdzą że lepiej się wtedy trzymają sam łowiłem zawsze metodą włosową

(2011-03-15 15:23)
robertoroberto
Tym artykułem narobił mi Kolega chęci. O tych śliweczkach to słyszałem, ale nigdy nie próbowałem na nie łowić. W tym sezonie gdy będę miał potrzebę spokojnej zasiadki, to się skuszę
aby wypróbować jako przynętę mirabelki.
Pozdrawiam i życzę wspaniałych okazów. Za wpis piąteczka.
(2011-03-15 15:33)
Norbert StolarczykNorbert Stolarczyk
Nie powiem art ciekawy, jednak nie zapominajmy że dojrzała mirabekla nabita na haczyk czy też kotwiczkę (tego bym nie stosował) ulegnie nagłemu zerwaniu jak nie podczas rzutu to na pewno przy pierwszym braniu, biorąc pod uwagę fakt, że amur nie zasysa w taki sam (łatwy) sposób przynęty tylko potrafi trzymać ją w paszczy i zasuwać choćby przez cały zbiornik.
Jak zatem Kolega przeciwdziała takim sytuacją?

Druga sprawa choć nie dotycząca bezpośrednio artykułu to taką że nie każdego karpia pociągnie się jak to kolega ujął "jak szmatę" ryba rybie nie równa.

Trzecia i ostatnia kwestia. Zdarzają się zbiorniki, u mnie w okolicach są takowe na których przy krawędziach brzegów rosną drzewa mirabelek. W okresie od sierpnia do nawet początku września silnie owocują i całe tony ich leżą w wodzie.
W takich wodach należy tylko w sprytny nieskomplikowany sposób podać coś co przypomina mirabelkę np. kulkę proteinową kupną lub wykonaną samemu (ten sposób bardziej preferuję) o takim samym zapachu lub smaku. Jazda zarówno karpi jak i amurów jeżeli są w łowisku gwarantowana.

Mimo wszystko czekam na  radę od Kolegi (autora tekstu) w jaki sposób umocować śliwkę mirabelkę która niewątpliwie jest super zanętą i przynętą na haku aby nie ulegała tak nagłym zerwaniom.

Norbert

(2011-03-15 15:43)
sebas93sebas93
też słyszałem że takie śliwki są niezłe w szczególności na amura
artykuł bardzo dobry, temat został wyczerpany w 100% teraz tylko nad wodę i sprawdzić to.........
(2011-03-15 16:00)

Kolego norbiko1 tej przynęty nie nabijamy na haczyk jak kukurydzę tylko jak wspomniałem w opisie za pomocą igły do kulek proteinowych przeciągamy przypon chcąc łowić na haczyk czy kotwiczkę przy metodzie na wlos montujemy identycznie jak kulkę tyle tylko że nie wiercimy dziury w śliwce wiertłem bo jest ona na tyle miękka że nie ma takiej potrzeby robiłem tylko większy stoper na końcu włosa łowiłem metodą na włos i jakoś nic mi nie spadało może dlatego że nie wyżucałem jakoś spejalnie daleko zestawów

(2011-03-15 17:46)
franiofranio
Ciekawy artykuł, pokazujący że nie mal wszytko co nas otacza nadaje się na przynętę hehe  a co do amurów to również je łowiłem na śliwki, ale węgierki.... pozdrawiam! (2011-03-15 20:13)
karpik15karpik15
Bardzo ciekawy artykuł, a przede wszystkim przydatny w 100% gdyż mam staw zarybiony amurami i karpiami. Więc w wakacje trzeba będzie przetestować przynętę. Pozdrawiam i połamania kija życzę.
(2011-03-16 21:49)
avallone78avallone78
Sam również przetestuje chyba w tym roku.
Pozdrawiam znad Sekwany :)

(2011-03-18 20:01)
krzys0783krzys0783
Ciekawy artykuł przetestuje go w sezone piątka za artykuł pozdrawiam i połamania kija życze (2011-03-21 05:35)
blutublutu
Podoba mi się ten opis i daję punktów*****.
Pozdrawiam.
(2011-06-17 07:56)
bugsbunnybugsbunny
Opis ok. Ale na zdjęciu są trzy kije . Wnioskując po wskaźnikach brań wszystkie trzy są uzbrojone i w wodzie. Mam nadzieję że to było jakieś śmieszne prywatne łowisko bo inaczej to coś nie tego. (2011-10-29 09:59)
No i kolego Norbiko dlatego kotwiczka, by mirabelka się dobrze trzymała. Z haczykiem tak się nie da. A kotwiczka musi być rozmiarem dopasowana do owocu. Wtedy  na pewno nic nie spadnie. (2011-10-29 10:01)
tryftatryfta
Jeden z najstarszych i najlepszych sposobów na amurka,w tym roku nie dane było mi łapać na mirabelki,bo w rejonie w którym mieszkam był na nie kiepski rok.Myślę jednak że po nowym roku w sezonie będzie lepiej,tym bardziej że znam miejsca na łowisku gdzie tą rybkę można złapać.
(2011-12-18 19:31)
kuba2510kuba2510
Proponuję obejrzeć filmik''jak na amura''. Amura nęcę owocami jak i warzywami. Jest to kukurydza,marchewka surowa i gotowana,pomidory,także koktajlówki które też są używane jako przynęta,zielony groszek,itp.
(2012-01-22 20:01)
owczarkiowczarki
sposób tani i na pewno skuteczny (2012-03-13 16:04)
skalpelskalpel
a to smakosze (2012-04-19 14:54)
matis1994matis1994
Ta dobra łątwo dostępna i skuteczna nie tylko na amury........ (2012-05-22 21:58)
dendrobenadendrobena
Pewnego razu na jeź.Kiekrz złowiono amura na mirabelkę. Gdy rozeszła się wiadomość następnego dnia zerwano wszystkie owoce z okolicznych mirabelek. Niewiele brakowało a woda przemieniła by się w wino. A efektów nie było. Pozdrawiam. (2012-07-28 13:19)
maverick314maverick314
Ciekawy sposób na amura,trzeba będzie kiedyś spróbować :-). 5 za artykuł. Pozdrawiam (2012-10-02 16:18)
comtrolcomtrol
Amur nie człowiek - zje wszystko!. W moich stronach najlepiej bierze na ziemniaki i kukurydzę. To chyba jednak kwestia przyzwyczajenia ryb do pokarmu chociaż czasem ryba lubi nowości. Generalnie można pisać książki a i tak nie ma skutecznego sposobu za złowienie ryby "na życzenie". Stąd często do domu wracamy "o kiju". (2012-10-29 22:01)